onsdag 22. august 2018

Porgrund Porselæns fabrik, og historien om det hvite gull!

Som den ivrige samler jeg er, av porselen og fajanse med stråmønster-dekor, var et av sommerens museumsbeøk lagt til Porsgrunn i Telemark! 
Der ligger ærverdige Porsgrunds Porselænsfabrik, med både museum, produksjon og fabrikkutsalg!
I Norge har Porgrund Porselænsfabrik produsert det hvite gull og håndmalt porselen siden 1887, da de vakre og holdbare gjenstandene kun var forbeholdt eliten.
Porselensfabrikken ble Porsgrunns største arbeidsplass, og ga arbeide til mange av byens kvinner.
I museet får man en fin tidsreise i fabrikkens historie, og de mange designere og håndverkerne som bidro til produksjonen.
I år er det ekstra fokus på Konrad Galaaen som bl.a. designet serviset Spire  i 1952.
Veggen med alle servisemønstrene var imponerende! 
Denne gigantiske Bogstad stråmønster koppen var også mektig imponerende!
Fra museet kan man gå inn i fabrikken, der porselenet produseres.
Mest spennende var det å se at stråmønsteret ble malt på for hånd! 
Midt i fabrikkutsalget tronet denne karen - Stråtass
Det ble med hjem et par kaffekrus i stråmønster, må jeg innrømme!

Det nye porselensmuseet er åpent hele året.

2 kommentarer:

  1. Porsgrunn porselen er en av mine favoritter. Skulle vært der nå skjønner jeg, men får vente til neste år. Takk for fin informasjon, og ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  2. Vakker porselen... en veldig fin håndverk.
    Her ved oss kan vi besøke porselanfabrik Meissen.
    Takk for vakre bilder Cathrin.
    God helg deg og dine. Viola

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!