torsdag 26. september 2019

Cathrines Mat: Min eplekake i stor og liten form!

I mange år har jeg brukt denne oppskriften på eplekake, og den blir alltid like god! 
Oppskriften er også veldig fin som basis, og kan brukes med alt av frukt og bær, som min Smak av sommer-kake!
I år fikk vi hele 3 -tre- epler på vårt nye Gravenstein epletre, og de ble spart til denne eplekaken, som jeg laget til en familiemiddag nylig!
Oppskriften har ingrediensene til springform (24 cm) og til langpanne (3 liter) i parentes.

Cathrines lune eplekake:
125 (200) gr. smør
125 (200) gr. sukker
125 (200) gr. hvetemel
2   (3) ts. bakepulver
1   (2) ts. vaniljesukker
2-3 (4-5) egg
1-2 (3-4) epler
Sukker- og kanelstrø

Slik gjør jeg:
Hell alt det tørre i en bakebolle, og smuldre smøret i blandingen. Pisk eggene lett, og ha i. Rør sammen. Tilsette litt mer mel hvis røren virker for tynn. Ha røren i en springform (24 cm) eller liten langpanne (3 liter) med bakepapir.

Skjær eplene i båter, og legg i 2 sirkler, eller i 3-4 rader. La det være 1 cm igjen til kanten. Strø kanel og sukker over.

Stekes på rist midt i ovnen ved 175 C i 30-40 minutter. Etter ca 5-10. min. skyv lett med en gaffel i midten av formen, slik at deigen slipper litt frem mellom eplebitene. Kjenn etter med et stekepinne om kaken er gjennomstekt. 


Eplekaken serveres med iskrem, pisket krem eller vaniljesaus etter smak!
Den kan gjerne lages dagen før, og gis en liten lunk før servering, og den egner seg godt til frysing.


1 kommentar:

  1. Dette var en litt ny variant på eplekakeoppskrift for meg. Jeg er alltid på jakt etter nye slagere, så denne skal jeg prøve. Det er dårlig med epler i hagen, men desto bedre utvalg i butikken akkurat nå. :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!