mandag 16. september 2019

Retro strikke oppskrifter: Snorre kofte til barn 4-8 år!

I det siste har jeg funnet flere fine retro oppskrifter fra 1950-60 tallet, og denne gangen får du se nærmere på "Snorre" (nr. 628) fra Sandnes Uldvarefabrik!
Koftene er i str. 4-8 år, og strikkes i Peer Gynt Garn
Oppskriften finnes både for håndstrikk og til Knittax håndstrikkeapparat.
"Snorre" er tydelig inspirert av gamle viking mønstre/ornamenter.
Fargen på pikens kofte tror jeg kan være denne
Oppskriften den gang kostet 75 øre, og var såkalt "Varig Møllekte"!
Jeg vil tro at disse koftene vil varme godt i høst og til vinteren! Foto: Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek.
Strikkeoppskriften kan du laste ned som pdf-fil her!

 

2 kommentarer:

  1. Roligt med gamla mönster. Ha en riktigt trevlig vecka kram Nina

    SvarSlett
  2. Jeg husker godt da vi kjøpte garn i hesper, og oppskriftene kostet 75 øre. Vi hadde behov for tykke gensere og kofter før i tida. Vi hadde ikke så gode ytterjakker som nå, og ikke hadde vi det så varmt inne heller.

    Ønsker deg ei fin uke!

    Klem

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!