onsdag 11. september 2013

Bunads veske til mors Rondastakk!

Da kan jeg stolt vise frem bunadsvesken jeg har laget til moren min! Hun fikk sydd seg Rondastakk med rutaliv til 17. mai, som jeg skrev om her og her!
Men ønsket om bunadsveske fikk hun ikke oppfylt. For i følge tradisjonen hører det ikke bunads-veske til Rondastakken.
Og hos Husfliden på Lillehammer holder man på tradisjonene. Så der ville de ikke sy bunadsveske, selv om mor ba tynt om det. Dermed basta!
Men en bunadsveske skulle det bli! Veske er noe enhver dame trenger! Og som alt annen utvikler jo bunadene seg, og praksis endres. Selv nymotens bunadslips fra SPTZBRGN selges nå hos Husfliden og Heimen!
Så vi kjøpte rutastoff og en passende veskelås, og jeg gikk i gang med å sy! Jeg brukte min egen bunadsveske som mal, og tilpasset den til mors veskelås.
Foret er et kraftig lerretsstoff. Og som en ekstra finesse, laget jeg en smart lebestift-lomme! 
Og vesken ble ferdig akkurat i tide til høstens konfirmasjon! Skrinet til bunadsølvet laget jeg til min mors 75-års dag!
Selv ble jeg veldig fornøyd med resultatet, og synes jeg fikk fint til å tilpasse rutastoffet til det selvlagede veskemønsteret!
Og jeg synes den passet veldig god til Rondastakken, hvor den henger i en hempe i livet!
Låsen ble sydd på med ekstra sterk tråd, og mye av sømmen er sydd for hånd.
Og nå er jeg jo spent på hva andre synes - om både veskedebatten og vesken jeg har sydd!
Det blir nok ikke siste gangen jeg syr en "uautorisert" bunadsveske!
Her er vi festfine i konfirmasjonen forrige helg - begge med bunadsvesker!

18 kommentarer:

  1. Denne ble rå lekker, flink du er,
    Moro når en kan gjøre egne ting og resultatet bli så bra.
    Ha en fin fin dag,
    Klem fra
    Sylvia

    SvarSlett
  2. Fin veske ble det. Hadde gjort det samme jeg. Laget veske selv om det ikke skal være det altså.
    Klem.

    SvarSlett
  3. Jeg syns moren din er heldig som har deg, som syr og lager så mange fine ting til sin kjære mor :)
    Og foressten; kjempefin veske! ;)

    SvarSlett
  4. Kjære Cathrine!
    Ja, jeg er heldig som har deg!
    Vesken ble jo helt nydelig, og jeg er kjempeglad for den.
    Så nå ligger den pent pakket bort, sammen med sko, bunad og resten av utstyret.
    Og venter på neste festdag med bunad.
    Klem fra Mor

    SvarSlett
  5. Du er nå ei god ei du. Flink til alt. Veska ble super. Veske til bunaden er jo et must.
    Klem

    SvarSlett
  6. Veska ble kjempefin, godt du ikke hørte på "de som har greie på det". Og så kjekt at din mor ble fornøyd :) Ja, hun er heldig som har deg og du er heldig som har henne :)
    Anette

    SvarSlett
  7. Den ble virkelig fin!
    Alltid spennende å se på hva du viser frem.
    God helg!
    Klem :)

    SvarSlett
  8. Vakre bunadsvesker!
    Da jeg gikk og lærte Osrosemaling, hadde jeg stor respekt for mesteren som lærte oss. Var til å begynne med livredd for å gjøre noe som var feil eller ville ødelegge den vakre tradisjonelle malingen. Men det lærte jeg fort - at alt var lov dersom det ble gjort med verdighet.
    Og disse veskene er vakre bunader verdig;)

    Klem fra meg,

    SvarSlett
  9. Jeg er så enig i at bunadene fortsatt må få utvikle seg! Jeg tør nesten ikke si at jeg har sydd sammen min vestagderbuad, (skjørt og vest)Orket ikke tanken på at det skulle bli glippe som skjorten skulle tyte ut mellom ;) og særlig når man ikke slank som en lilje lenger! Vesken ble jo kjempeflott! Nei, bunadspolitiet få si hva de vil!

    SvarSlett
  10. Hei. Tar du imot bestilling? Mvh Wenche

    SvarSlett
  11. Hei!
    Jeg lurte på om du tar bestillinger for råndastakk vesker? Blir super glad hvis du kontakter meg på dkristoffersen@aol.com

    SvarSlett
  12. Jeg synes den er veldig fin. Mitt barnebarn på 10 år ønsker seg også veske til sin Rondastakk Jeg tenker å sy vesken selv, men synes veskelåsen er litt dyr. Vet du om det finnes billigere varianter å få kjøpt? f.eks i tinn.
    Astrid

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, jeg synes bunadsvesken ble fin, og min mor er veldig glad for den! Det er mange som selger brukte veskelåser på finn.no, så du kan jo følge med der. Ellers vet jeg dessverre ikke om noen rimelige veskelåser. Men spør hos gullsmeden - jeg vet de har noen i messing. Lykke til!

      Slett
  13. Hei hei!

    Veldig fin veske!! Jeg skal lage veske til min bunad også, men det jeg lurer på er om du laget mønsteret selv? 😬 jeg er en skikkelig amatør innen dette altså 😅

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, jeg laget mønsteret selv. Det er ikke vanskelig! Jeg tegnet av min egen bunadsveske over på et matpapir, la veskelåsen på plass, tegnet den inn, og så hadde jeg grunnmønsteret! Jeg kommer nok til å ha et innlegg om hvordan man syr bunadveske litt senere, så du får følge med på bloggen min! :-)

      Slett
  14. Tar du på deg å sy denne på bestilling?

    SvarSlett
  15. Nei, det gjør jeg dessverre ikke! Mvh Cathrine

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!