tirsdag 31. mars 2015

Brukt funn: Fine Figgjo 1950- talls tekopper!

I det siste har vi tatt noen ekstra runder fra sted til sted, så jeg skulle få ta bilder til min nye serie Cathrines gjenbruks favoritter!
Og da har det selvsagt dukket opp et og annet bruktfunn, som jeg ikke har kunnet motstå!
Som disse vakre 1950-talle tekoppene fra Figgjo Fajanse! De var så og si feilfrie, og har nok hatt et snilt liv innerst i et skap et eller annet sted!
Så de måtte selvsagt bli med hjem! Og nå gjør de foreløpig nytten som mini blomsterpotter i kjøkkenvinduene!
Jeg har ikke klart å finne ut av hvilket design det er. Men fasongen likner på Sissel (formgitt av Ragnar Grimsrud i 1954), selv om koppene ikke er like vide.
Så kanskje det er en forløper til Sissel, Grete eller Bente? Her ser du mine Sissel tekopper, og det grønne Figgjo-stempelet fra 1950-tallet.
Det sies at 1950-talls servisene Sissel, Grete og Bente, ble oppkalt etter Ragnar Grimsruds 3 døtre. Her gul Sissel.
Hvor jeg kjøpte mine Figgjo tekopper, får du vite når jeg skal omtale bruktbutikken de ble kjøpt i!
Og skulle du vite hva de heter,  håper jeg du forteller meg det!
Vakre er de i hvert fall, og hyggelig å bruke til mini blomsterpotter!

4 kommentarer:

  1. Så fine, herlig blåfarge.
    Vet ikkje noe mere om dei, men dei hadde vel ikkje eg latt stå heller.

    ønsker deg ei God påske.
    Klem,

    SvarSlett
  2. Så fine! Kopper er det ikke så ofte å finne. Fat og asjetter ja, men det er mye lenger mellom koppene! Koselig!

    SvarSlett
  3. Veldig vakker kopp med skål du har funnet. Jeg liker blå og jeg mener denne er modeller fra 60-tallet.
    Jeg har noen... også :-))) kanskje jeg tar et bild. Hyggelig på bordet på vinduet med vårblomst. I morgen vi hadde snø og vinden blåser... herlig innedørs... kos deg Cathrine. Klem fra Viola

    SvarSlett
  4. Har mange koselige minner knyttet til kopper og serviser fra Figgjo Fajanse. Min onkel og tante jobbet der og i mitt barndomshjem hadde vi mye fint fra denne fabrikken. Da vi var små lekte vi også rundt fabrikken og av og til ble det litt fristende til å ta med seg noe fint fra haugen som skulle destrueres og som lå rett utenfor...når ingen så oss :) Har jo litt dårlig samvittighet, men det er jo nesten 50 år siden :)
    De har jammen meg laget mye fint, de blå koppene er jo bare helt skjønne :)
    Hilsen fra Anette

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!