mandag 21. august 2017

Retro bruktfunn: Husmoderns Köksalmanack 1964!

Jeg var så heldig å finne Husmoderns Köksalmanack fra 1964 hos Erikshjälpen i Rättvik (Dalarna) i sommer, og har kost meg med både innholdet, og med å prøve og finne ut hvem eieren var!
Husmoderns Köksalmanack har kommet ut siden 1933, og er veldig populær i Sverige.
Den er en kombinert almanakk, regnskaps- og oppskriftsbok, og inneholder dessuten mange gode råd til en flittig husmor! 
Som for eksempel hva egg kan brukes til,
og oppskrift på en gammeldags, god eplekake!
I Husmoderns Köksalmanack 1964 lå det et kirkeprogram med jul- og nyttårshilsen fra Hosjö forsamling i Falun, og det sto en julehilsen fra Familjen Milbo 1963!
Så her var det mye historie å gripe fatt i! 
Og via dagboksnotatene fikk jeg vite om både mat, håndarbeide, venner og familie, været, besøk og daglidagse bekymringer! 
Men selv om det nevnes mange navn, får jeg aldri vite hva hun som eier boken heter, dessverre! 
Men kanskje gikk hun i denne klassen i Gröna skolan?
Og jeg har lett både i og mellom linjene! Familien Almegård og Ingvar, som jeg tror er mannen hennes,  nevnes ofte.
De fine gryteklutene i vaffelmønster var også endel av bruktfunnene i Rättvik! 
Husmoderns Köksalmanack, eller Köksalmanack, som den heter nå, lages fremdeles og kan bestilles herfra! Eldre utgaver kan du være heldig å finne her!

2 kommentarer:

  1. Mye spennende historie her. Litt annerledes å være husmor i 1964 enn i dag, ja. Husmoren hadde høye krav til seg selv, husker denne tiden fra jeg var liten. Min mor tok sitt yrke alvorlig. Det gjør sikkert husmødre og fedre i dag også, om enn på en litt annen måte.
    Hilsen fra Anette

    SvarSlett
  2. Så sjovt at læse om.
    Tak for kigget og en fantastisk dag.

    Charlotte

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!