onsdag 18. oktober 2017

Cathrines tips og råd om montering av perlebelte til bunad!

I Perlebelte til  konfirmantens Vossebunad, fikk dere se bunadsbeltet jeg laget til mitt eldste barnebarn! 
Og i Brodering av perlebelte til bunad, viste jeg hvordan man broderer med perler, og ga tips og råd om mønster, materialvalg og fremgangsmåte.
I dag kommer endelig Cathrines tips og råd om montering av perlebelte!
Montering av perlebelte:
* Klipp til et bakstykke av ønsket stoff, som lerret, rødt eller rødrutetet bomullsstoff.
* Foret skal ha 1 cm søm mon rundt alle 4 kanter. Kast over med sik-sak før du klipper til.
* Brodér evt. navn og årstall på bakstykket.
* Press perlebeltet fra baksiden med perlene ned. Bruk vått presseklede.
* Strekk det forsiktig i fasong, og sett fast med knappenåler langs kanten. La det tørke i noen timer eller over natten.
 * Sy sik-sak, og klipp til kantene. 
* Brett inn aller kantene, press lett, og sy fast med tråkletråder.
* Press inn sidene på foret. Det skal være litt smalere enn forsiden, så det ikke synes fra forsiden når det er påsydd.
* Klipp til vliselin, og stryk det fast på baksiden.
* Tråkle på foret, før det sys fast for hånd med sytråd i bomull.
* Brett inn endene på beltet så det blir i ønsket lengde. Sy fast på baksiden.
* Sy på beltelåsen. Pass på at hektene stikker litt utenfor midt foran, slik at de ikke skader perlene når beltet tas av/på.

Se nedfor for forklaring i bilder! 

Her presser jeg perlebeltet fra baksiden med et vått klede,
før det blir nålet fast til strykebrettet for å tørke i riktig fasong.
Deretter sys sik-sak, før sårkantene klippes til.
Her er kantene brettet inn, og presset til med skrå hjørner.
For å holde sidene på plass, syes det på tvers med tråkletråd.
Det er vedlig fint å sitte ved et justerbart strykebrett med mykt underlag, når man gjør dette!
Jeg har brukt vliselin H-250 på baksiden, som er tykk og god. Noen foretrekker å sløyfe dette, mens andre vil stive mer av. 
På foret broderte jeg årestall og til- og fra hilsen til konfirmanten!
Sidene på foret brettes inn på samme måte som beltet slik at det passer.
Foret nåles og tråkles fast,
før det sys fast for hånd litt innfor kanten.
Jeg har laget perlebeltet 10 cm lengre enn nødvendig, slik at konfirmanten kan justere det ved evt. behov senere.
Låsen settes fast med knappenåler, og sys fast med bomullstråd. Pass på at hektene stikker litt utenfor midt foran, slik at de ikke skader perlene når beltet tas av/på.
Her ser dere hvordan beltet ble på konfirmanten i Vossebunad!
Jeg håper veiledingen min var til hjelp! Spør gjerne hvis du lurer på noe!

12 kommentarer:

  1. Jøje meg for et arbeid dette har vært, men aldeles nyydelig! Dette er jo virkelig et arvestykke!
    Nyt oktober videre, her er det sol, men iskaldt:)

    SvarSlett
  2. Såå koselig det var med en hilsen fra mormor inni. Hun vil nok tenke på deg hver eneste gang hun skal ta bunadsbelte på seg.

    SvarSlett
  3. Hei lurer på hvor bra den kaffetrakteren er? Blir det kokende varm kaffe og gos smak? Vurdere å kjøpe en lik bare i blå?

    SvarSlett
  4. Hei
    Så flott ett belte.jeg perler belter og har nå 6 stk liggende .sliter litt med og få montert de.gurglet.og så komme dette opp til veldig god hjelp .tusen takk😊😊😊😊

    SvarSlett
  5. Tusen takk for god forklaring og hjelp til å gjera eit fint arbeid!

    SvarSlett
  6. hvordan festes vaselin stykket på baksiden?

    SvarSlett
  7. Hei for et nydelig belte du har laget. Hvor har du kjøpt perlene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Perlene kjøpte jeg hos Seim på Voss, men den forrestningen er nedlagt nå.

      Slett
    2. Takk for svar. Eg får høre med husfliden på Voss istedet, kanskje de har.

      Slett
    3. Ja, det vil jeg tro at de har. Hvis ikke så vet de kanskje hvor du får tak i det. Lykke til!

      Slett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!