lørdag 7. april 2018

Voss koneskjorte med svartsøms broderier tar form!

I Jeg broderer: Koneskjorte til Vossebunaden, fikk dere se den spede begynnelse på mine svarsømsbroderier.
Og det går sakte, men sikkert fremover! 
Jeg startet med den største, broderte delen, som er frontlisten. De røde tråkletrådene er hjelpelinjer.
Frontlisten er stykket foran, der man fester søljene. Bildet lånt av Norsk Flid.
Etter at jeg hadde fullført den venstre delen, broderte jeg midtstykket, og der etter høyre del.
Det ble mye kontrolltelling for å få riktig avstand! 
Til slutt broderte jeg min datters forbokstav og årstallet! 
Om 100 år går skjorten i arv, og da vet man når og hvem den ble sydd til! Foto Digitalt Museum.
Nå har jeg sydd den første ermlinningen, og mangler bare sik-sak borden rundt.
Og det sliter jeg litt med å få til å stemme med mønsteret, og bli pent i hjørnene.
Skulle du ha noen tips og råd mottas de med takk!

1 kommentar:

  1. For en jobb, og så fint du broderer! Jeg er rett og slett imponert! Dette er vel det vi kaller et arvestykke! Nydelig bunad! Lykke til videre med arbeidet!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!