lørdag 16. mai 2009

HURRA for 17. mai!

Det er kanskje ikke så varmt som vi skulle ønske oss, nå som 17. mai er så nær forestående. Men det er vel typisk norsk vårvær å være ustabilt. Men det varmer desto mer, når de søte små gleder seg, og roper et innstendig og rungende "HURRA for 17. maaaaaai!" i barnehagens 17. mai tog!
For 5 år siden laget jeg Vossebunad til mitt da 18 måneder gamle barnebarn, Malin, som var helskjønn i fotsid bunad, og så ut som en liten dukke i finstasen! Jeg ser for meg hvordan hun beveget seg bortover, uten at føttene syntes, som en liten crinoline-dame! Jeg hadde ikke noe mønster, men brukt min datters bunad som mal, forminsket, og leste om bunadssøm. Bringklut og belte sydde jeg etter eget mønster med Moulinégarn (3 tr.) på Aida, og resultatet ble jeg veldig fornøyd med!

Senere har Malin fått et nytt bunadsforkle (se bildet øverst). Her er hun sammen med sin stolte mamma; min søte datter! Jeg hadde beregnet at bunaden kunne sys ut og ned, men utrolig nok har den passet frem til nå! Men nå står lillesøster klar til å overta, og jeg skal lage en ny bunad til størstejenta. Men det blir et prosjekt til høsten. For akkurat nå gjelder det bare å bli ferdig med falling av 18 meter damaskduk til bryllupet om kort tid ! Og for ikke å glemme den hastig påbegynte boleroen!

Ellers har de minste barnebarna fått strikkede bunader alle 3 - som de har vokst fra for lengst! Bildet over er er fra julen for to år siden! Gjestdal har noen veldig fine oppskrifter på strikkede barnebunader i mange utgaver - se her og her!

Jeg tittet i noen gamle bilde fra min barndom nylig, og bl.a. dukket det opp et 17. mai bilde, tatt på Kalbakken (Oslo) i 1964! Vi tre søsken er kledd i vår fineste stas, og da som nå var nok forventningene våre skyhøye!

Med ønske om en riktig god 17. mai til dere alle i morgen - vi får krysse fingerene og håpe på varmt og fint vær!


4 kommentarer:

  1. Så fine bilder!
    Gratulerer så masse med dagen !
    Stor 17.mai klem fra Gry : )

    SvarSlett
  2. Ååå så flotte bilder! (og kanskje litt ekstra flotte sett av augene til ein vossing...)
    Håpar de har hatt ein strålande 17.mai-dag og kos deg med resten av den:0)

    SvarSlett
  3. Hei. Så nydelige barnebarn og bunader, ikke minst. Du er virkelig en helt, med nål og tråd, Cathrine.og med strikkepinner, for den sakens skyld. Men, nå er jeg nysgjerrig, Hvem skal gifte seg? Er det Vetle? Håper dere alle hadde en prima dag i går. Klem fra mMi Liss

    SvarSlett
  4. Hei.
    Så flink du har vært med bunadene!
    Har selv begynt på Østabunaden,og det er ikke mye igjen, men nå har den ligget urørt i snart 3 år! Blir inspirert til å gjøre den ferdig til neste 17.mai nå. Fin blogg du har, og så mye fint du har laget!

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!