fredag 7. mai 2010

Det rosa huset og en blå lampe!

Ved en liten opprydning nylig, dukket det opp en postkort fra en ferietur vi hadde for noen år siden! Vi var på en liten eftersårsferie i Tisvildeleje på Sjællands vestkyst, der vi leide et sommerhus, og nøt noen dager i dejlig Danmark! Her hjemme hadde høstværet alt satt inn, mens vi nøt siste rest av sommer, med spaserturer på stranden og lange kvelder på terrassen!
Det rosa huset var en landemerke i vesle Tisvildeleje, og her holdt Mig og Mille til. Det var en kombinert antikvitets- og interiørbutikk, og jeg sto mang en gang og studerte vareutvalget med nesen trykket vinduet! Butikken hadde kun helgeåpent utenom sesong. Men på en lapp på døren sto det: Kontakt meg gjerne for besøk utenom åpningstiden!
Og gjennom den uken i september forelsket jeg meg momentant i en blå glasslampe, som hadde fasong av en gammeldags parafinlampe! Den fantes i flere farger, men jeg hadde kun øye for den i blått!
Så da hjemreise nærmet seg, ringte jeg nummeret på lappen, og fikk lov til å komme inn utenom åpningstiden, og vi kunne reise derfra med lampen i vinduet! Det viste seg at den var håndblåst, og produsert av danske Pink Rose. Lampen finnes i både opal- og klart glass.
Vel hjemme igjen ble lampen plassert på et lite sidebord, og fikk matchende skjerm som de øvrige lampene våre!
Jeg synes den ser ut som et lite smykke der den står, og at den er en av de beste suvenirer vi har hatt med oss hjem!
Da gjenstår bare å ønske en god og varm, vårlig helg til dere alle sammen!

15 kommentarer:

  1. Skjønner godt du tok denne med deg, for den var nydelig!!
    Så godt at du fikk kjøpt den, ofte går man og ergrer seg lenge hvis man ikke får gjort noe med slikt man finner av spesielle ting.
    Jeg laget lakseform igår og den ble nydelig!!!
    Ha ei koselig helg og klem fra meg;)

    SvarSlett
  2. Koselig innlegg!! Kjempe-flott lampefot:)

    Ha en riktig fin helg!

    Klem klem
    Anette:)

    SvarSlett
  3. En sånn nydelig lampe! Skjønner godt at du falt pladask.

    Og historien du forteller - om hvordan du stod med nesen trykket mot butikkvinduet - minner meg om da mannen min og jeg (hver for oss) forelsket oss i en blå stol på Pingstkyrkans secondhand i Skellefteå i fjor. De hadde heller ikke åpent mens vi var der, og ikke noe tlfnummer å ringe. Men tenk - siste dagen før vi skulle reise hjem ble det tapet opp en ny lapp på butikkdøren: Åpent i morgen fra kl 14. Så da utsatte vi hjemreisen akkurat nok til å få stolen med oss. Det er MYE mer spennende å handle på dnene måten enn på Bohus og Ikea :)

    God helg!

    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  4. Koselig liten historie:-) Og lampen var helt nydelig! Klart du måtte ha den med deg hjem.

    Ønsker deg en riktig god helg!

    Klem

    SvarSlett
  5. Så koselig bilder!!Koselig innlegg :)

    God helg! Klem klem

    SvarSlett
  6. Så fin lampe! Blå er helt klart min farge, og særlig i denne årstiden vi nå kan nyte! Håper solen skal skinne hos deg i helgen også!
    Klem Hilde

    SvarSlett
  7. Hei Cathrine!
    Dette var en koselig historie! Jeg skjønner at du falt for den blå lampe.
    Ha en nydelig vårhelg!
    klem fra Jorunn

    SvarSlett
  8. Skjønner godt at dette er en suivenir du setter pris på. Den var skikkelig flott, og for deg som er så glad i blått må den være midt i blinken.

    SvarSlett
  9. Så koselig ferie-fortelling fra Danmark. Det er noe eget med rolige, ta livet som det faller seg-turer i Danmark.
    Jeg har jo sett den blå lampen på bloggen din tidligere og skjønner godt at den er et skattet ferieminne.
    Da ungene var små, var vi ofte i Danmark, og vi hadde gjerne ferie-prosjekt som "finne to lamper til gjesterommet". Greit med et lite mål for turen. Vi la inn besøk i alle lampeforretningene vi så. Morsomt for oss, men jeg trenger sikkert ikke si at ungene husker disse ferie-prosjektene med skrekk!
    Ha en riktig god helg - håper det stadig går framover med deg :)

    SvarSlett
  10. Nyyydelig lampe! Så herlig med sånn service.

    SvarSlett
  11. Lampen var bare skjønn, og det rosa huset så søtt... koselig ferieminne.
    Ha ei flott helg!
    Klem : )

    SvarSlett
  12. Litt av en skatt å komme hjem med.

    Ofte blir det brukt en del penger på suvernirer som er lite eller ingenting verdt når man er på ferie, men denne lampen er virkelig et smykke.

    klem

    SvarSlett
  13. Hesa!
    Der har jeg tit været, da jeg boede i Hundested.
    Savner faktisk at kunne kører derop, når det var dejligt vejr.
    Så jeg sidder her og får helt hjemve...
    Bor nu i Farsø i Vesthimmerland.
    Ha´en dejlig dag.
    Knus Susi

    SvarSlett
  14. For en vakker lampe!! Og butikken så ut som verdens søteste lille dukkehus :))
    Det er så lekkert hos deg, du gjør det så fiiiint!!
    Ønsker deg en strålende fin uke og håper du får tatt en tur til den butikken igjen , snart, snart ... ❥❥❥
    Klem Lokki

    SvarSlett
  15. Oh, such shops are so cute and you always find SOMETHING that you like to buy there....
    I realy love the scandinavian style of white and light. Overhere it becomes fashionable too.
    I sure love your beautiful lamp! It goes very good with your house interior.

    Have a nice day, greetings from mama lieveheersbeestje.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!