fredag 1. juli 2011

Danmark - et gjenbruks paradis!

Det er som et brukt- og antikvitets mekka som åpner seg opp når man setter føttene på dansk jord! Uansett hvor man reiser, i hver minste lille avkrok, finner du en "genbrugs" eller "second hand" butikk av et eller annet slag!
Mission Afrikas genbrugsbutikk i Åbybro - vel verdt et besøk!
Og som jeg lovet dere: Her kommer min tipsliste over "genbrugs"-butikker og "kræmmermarkeder" i Danmark!
Blå Kors sine genbrugsbutikker- se her.
Kirkens Korshær sine genbrugsbutikker - se her.
Mission Afrika Genbrug sine genbrugsbutikker - se her!
Folkekirkens Nødhjælp sine gjenbrugsbutikker - se her.
Røde Kors sine gjenbrugsbutikker - se her.
Indre Mission Genbrug sine butikker - se her.
Frelsens Hær sine genbrugsbutikker - se her.
KFUMs Soldater Mission sine genbrugsbutikker - se her.
IGEN sine genbrugsbutikker - se her.
Barnegyngestol, som fikk et nytt liv - se her!
Blå Kors har også noen flotte gjenbrukstips på sin side - se her - og skriver:
"Ting har en historie. Nogle gange kalder vi den for patina, andre gange slidtage, skrammer eller retro. Historien er med til at give tingene sjæl, og når vi kombinerer nyt og brugt kan der opstå alt fra hygge til hype. Brugte ting er in, og hos Blå Kors Genbrug finder du gode brugte ting - funktiondygtige og rengjorte."
Vi var i flere av gjenbruksbutikkene, og over alt var det ryddig og rent og oversiktelig! Som her hos Folkekirkens Nødhjælp i Løkken på Nord-Jylland, hvor jeg kjøpte noen søte, gamle duker!
Det er også en stor mengde "kræmmermarkeder" i Danmark, og du finner en stor oversikt her! Vi var for annen gang på Det Blå Marked i Haslev 1 times kjøring fra København, hvor man finner et 12.000 kvm innendørs marked! Og i Hune ved Blokhus på Nord-Jylland, anbefales sterke søndags markedet!
Denne skjønne barnebonaden har jeg til salgs i loppebloggen min - se her!
I tilegg finnes et utall av brukt- og antikvitetsbutikker, og loppis langs veien, så jeg anbefaler å spørre på det lokale turistkontoret, eller se her og her. Lykke til i jakten på sommerens gjenbruks skatter!

4 kommentarer:

  1. Eia var jeg der..... Men turen går nordover i Norge, som alltid. Og den veien er det ikke mye å glede seg over når det gjelder brukt og antikk.
    Ha nydelige dager. Klem :O)

    SvarSlett
  2. Åhh - den som kunne reist rundt i Danmark (eller Sverige) på jakt etter lopper! Så koselig. takk for tipsene. Kanskje jeg får bruk for dem en dag:-)
    ha en flott helg!
    Klem fra Hjørdis

    SvarSlett
  3. Tusne takk for tips! Vi skal til Danmark i sommer - først og fremst til legoland- men jeg håper at jeg får lurt med de andre på noe av det du tipser om.
    Klem

    SvarSlett
  4. Tror jeg måtte hatt med tilhenger dersom jeg skulle besøkt alle disse butikkene! Kjempespennende ser det ut til. Jeg må nøye meg med NMS - gjenbruk nede i enden av gata her. Skjelden det dukker opp noe av interesse, men det hender.
    Litt grått og overskyet i dag og passelig vind for 17åringen til å seile Embla cup. 30 jenter stiller til start så det blir spennende. Ha en flott helg. Klem Berit

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!