onsdag 16. mai 2012

Mens vi venter...

...på at nasjonaldagen skal stige opp over fjord og fjell, by og bygd, gjør mange sine forberedelser, og ikke minst sørger for at bunaden henger klappet og klar!

16. mai er vel den dagen da flest bunadskjorter strykes (gjerne rundt midtnatt!), og man hører flest utbrudd som: - Å nei, bunadsølvet mitt skulle ha vært pusset! - Har ikke bunadskjorta blitt vasket?!

Men fortvil ikke, for hos BUNAD Magasinet her, finner du en rask og enkel vei til skinnende blankt bunadsølv! Og om vask og stell av bunadskjorten, se her!

I år har mine to guttebarnebarn fått Gudbrandsdalsbunader med rutavest, og jeg gleder meg sånn til å se dem i bunadene!

De har også fått hver sin halssølje med skåler som heng, og sølv mansjettknapper (gamle), som jeg har laget egne bunadsølvesker til! 

Eskene har jeg kjøpt hos Søstrene Grene, og som dekor har jeg brodert forbokstaven deres i korssting med lyseblått perlegarn, på et lyseblått linstoff!

På baksiden har jeg strøket på vliesofix, før jeg kuttet til med rullekniv på skjæreplate (se her), og limte broderiene på med vanlig hobbylim.

Så her kan guttene trygt oppbevare bunadsølvet sitt, i hvert fall det de har nå!

Her ser dere Rondastakk og rutaliv til jente med vakkert Hardangerforkle, og Gudbrandsdals-bunad med rutavest til gutt, som jeg synes er så flott! De brukes gjerne som festplagg over hele landet!


Da ønsker jeg dere en flott og varm og solrik 17. mai alle sammen!

 

5 kommentarer:

  1. Så utrulig flotte bunader og alt og nede forbi her og var det utrulig masse flott,det er jammen fantastiske ting vi har på oss på nasjonaldagen:)så kjekkt å sjå alt det du lager og får til,ein fryd å sjå:)
    Ønske deg ei flott feiring;)
    Klem fra Lillian!

    SvarSlett
  2. Flotte bunader , bunaders-esker og bunad i innlegget under :-)
    Tror jeg må finne frem mine egne med en gnag :-)

    SvarSlett
  3. Bra løsning for oppbevaring av bunadsølvet. I tillegg var eskene lekre å se på.

    SvarSlett
  4. Flotte bunader, og ikke minst sølvesker! For en flott idé! Den skal jeg legge meg på minnet :D
    Ha en fin feiring i morra!

    SvarSlett
  5. God kveld Cathrine!
    For en god ide å lage bunadsølvesker til de små guttene - de har som regel ikke så mange smykkeskrin som småjenter har!
    Ja, jeg sier det igjen - du er virkelig kreativ. Vi vanlig dødlige har ikke tanke for å lage til sånne ting.
    Og med nye "rutaliv" blir de som tatt ut av et folkeeventyr, de er så flotte!
    Tipper du også blir flott i din bunad i morgen - og bygårdsmannen i slips som passer til så blir dere et staselig par.
    Her i mormorhuset henger Siljes bunad klar til bruk. Jeg har hatt alt sølvet til gullsmeden for rensing og det ble som nytt!
    Oppluten har fått nye sølvband i ryggen så nå ser den også ut "som ny".
    Vi skal ha med oss barnetoget her i byen, så reiser vi til Arendal og feirer resten av dagen med barnebarn og deres foreldre.
    Vi gleder oss.
    Ønsker deg og dine en strålende 17. mai der værgudene er på vår side.
    Hilsen Berit

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!