tirsdag 21. august 2012

Spennende tur i skogen!

Da jeg var liten, ble jeg dratt med ut i skogen året rundt, og bare 1/2 år gammel satt jeg trygt i min fars gamle tursekk! Visstnok uten et eneste kny!

Når vi har barnebarna på besøk, er det derfor helt naturlig å gå på tur i skogen! Gjerne til et sted hvor mamma'n eller pappan' deres var som barn! Og så kan jeg fortelle om alle de spennende tingene langs veien, som...

"Hvalen" som var "over hundre meter lang"!

bekken de alltid måtte hoppe over!

Og som gjerne resulterte i våte sko

eller våt buksebak!

Favorittstedet vårt er Sarabråten i Østmarka (Oslo), hvor vi kan spise nistemat eller grille i de gamle ruinene!

Her lå det en gang noen flotte bygninger, og stedet var forrige århundrets mest populære utfartssted, hvor både kunstnere og celebre gjester har tilbrakt mang en sommer! Les om det her!

Men i dag står kun ruinene tilbake, og er et yndet sted for barna å leke og utforske!

Der det for over 100 år siden var andre barn som rådde grunnen

kan vi nå kose oss med medbrakt grill eller en ekstra god matpakke i sekken!

Før vi tar turen opp til Sarabråtens vannreservoar, som fremdeles er et spennende skue!

Så går turen hjem til mor og far, med en sommerlig bukett i hånden!

Her kan du se kart over turen vår!  De gamle bildene over er lånt fra Oslobilder.

7 kommentarer:

  1. Det er sååå koselig å ta med barnebarn på "gjenngrodde" stier. En tur i skogen med god niste og termos er utrolig hyggelig.
    Vi er heldige som får lov til det.
    Ønsker deg er fortsatt hyggelig uke - med eller uten barnebarn - men med bygårdsmannen!
    Hilsen Berit

    SvarSlett
  2. Så utrolig koselig en tur.
    Tenker både dere og barnebarna stor koste seg.
    Klem Tone

    SvarSlett
  3. Moro får barnebarna å få bli med på en slik flott tur, i vakre omgivelser.

    Morsom den "hvalen" - kan bare tenke meg barnas fantasi :)

    Herlige bilder !

    SvarSlett
  4. Syntes det var noe kjent, ja. Sarabråten og Mariholtet var naturlige mål på min barndoms turer. Nå er det mamma som tar med åtteåringen på tur. :-)

    SvarSlett
  5. Dere må være besteforeldre av "topp kvalitet".
    Sikkert kjekt å være barnebarn i et slikt "bessmorhem".

    SvarSlett
  6. Åhh - dere lager gode minner for de skjønne barnebarna deres! De er heldige! Herlig med turer i skog og mark!

    Ha en flott kveld du også:-)

    Klem, klem

    SvarSlett
  7. Tenker dette var en koselig tur for både store og små;) Jeg bor rett ved marka her, så om ikke lenge skal vi på en kongletur..må samle kongler til jul;)
    Ser du har dessertene klare, jeg skal også plukke inn til desserter og kaker:)
    Nyt uka mot helg, klem fra meg;)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!