mandag 1. juli 2013

Hyggelig sommer besøk hos Ida Elisabeth i Filtvet!

Sommerbesøket hos Ida Elisabeth i Filtvet i Hurum i fjor, var en veldig hyggelig opplevelse! Og ønsker du å se hvordan hun bor, tar hun har gjerne imot besøk!
Klikk på bildet for å lese mer om Tronborg og Ida Elisabeths minigalleri, bruktbutikk, hus og hage på Hurum!
Og under kan du lese om Ida Elisabeth, og min mors og mitt besøk Ida Elisabeth i fjor!
Hun er kalenderpike nr. 1, og er viden kjent for sine vakre, fargerike bilder, der stedene og livet tegnes inn, slik det en gang var, og de ørsmå detaljene i hvert eneste bilde trollbinder deg!
Hvert år gir Ida Elisabeth ut en årskalender, og som trolig har hengt på veggen i hvert eneste norske hjem! 2014 blir hennes 28 kalenderår! Og hun har skrevet bøker, som hun har illustrert selv og utgitt på eget forlag. Se her.
Flere ganger har jeg vært innom galleriet hennes i Holmsbu, som hun drev i 20 år! Dit reiste Bygårdsmannen og frue for å trekk frisk sjøluft, og for å sitt på brygga i idylliske Støa med nistematen vår!
For en liten stund siden fikk jeg muligheten til å besøke Ida Elisabeth sammen med min mor, og vi hadde en fantastisk hyggelig dag hos henne på Tronborg på Filtvet i Hurum!
Her i tårnhuset sitter Ida Elisabeth og maler på vinterstid!
Her bor hun sammen med 2 katter, i et stort hus fra 1922 i en stor, vakker hage! Både hagen og huset er hennes store lidenskap, og alt skal bevares slik det en gang var! Les mer om det her!
Lunchen inntok vi under trekronene, mens humla suste, og det var bare å nyte øyeblikket mens man hadde det!
I sitt tidligere verksted har Ida Elisabeth nå en liten butikk, der hun selger bilder, kort, bøker og kalendere, samt mye hyggelig brukt- og antikk!
Vi dro selvsagt ikke tomhendte der i fra, og angrer kanskje bitte litte grann på av vi ikke kjøpte mye mer! Jeg skulle gjerne kjøpt et bilde jeg hadde veldig lyst på, men det får bli en annen gang!
Og skulle du ønske deg en tur til Ida Elisabeths drømmehus- og hage, tar hun gjerne i mot besøk! Se åpningstider og hvordan du kommer dit her og på Ida Elisabeth! Du kan kontakte henne her!
Selv kaninene lever som grever på Tronborg, eller Slottet, som det kalles på folkemunne!
Så unn deg et hyggelig sommerbesøk i år hos Ida Elisabeth - Kalenderpiken med de vakre bildene!

2 kommentarer:

  1. Herlig sommertips !!

    Ikke vært på Hurum, men der burde jeg dra, skjønner jeg nå :)

    God sommer !!

    SvarSlett
  2. Å så kjempekoselig! Skulle gjerne tatt turen dit!
    Ønsker deg fine julidager!
    Klem Gry :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!