onsdag 26. mars 2014

Hekle en søt lampeduk!

For en liten stund siden fikk jeg et spørsmål om jeg hadde oppskriften på lampedukene som jeg viste frem i Gamle, fine lampeduker!
Men disse har jeg ikke laget selv - de er et bruktkjøp et gang for lenge siden - og dessverre passer de ikke til kjøkkenlampen vår! 
Så derfor har jeg lyst til å hekle en lampeduk som er tilpasset lampen over kjøkkenbordet. Den er kopi av en gammel, engelsk lampe, en gang kjøpt på Flid&Uflid på Majorstua !
I julen hadde jeg en rød lampeduk som julepynt på lampen, og det synes jeg var veldig hyggelig, selv om den var litt i minste laget!
Så oppskrift på lampeduker har jeg lett etter. Her et hefte fra 1920-30-tallet, som du finner her
Men så kom jeg over siden til Järbo garn, og der fant jeg 2 gratis oppskrifter på lampeduker!
Oppskriftene på disse 2 finner du her og her!
Selv har jeg også vært inne på å bruke en rund heklebrikke som lampeskjørt, og klippe hull i midten til lampefestet. Og har man riktig mange brikker, kan man jo bruke dem som her!
Men vil eller kan du ikke hekle lampeduken selv, kan du fremdeles kjøpe en av mine i Cathrines Lille Loppehjørne her!

2 kommentarer:

  1. Så lekkert det er! :)
    Nydelig :)
    Hadde noen skomakerlamper for lenge siden, og de hadde jeg en duk jeg klippa hull i over. Det pynter opp :)
    Håper du får en herlig dag :)
    Nina

    SvarSlett
  2. Mange flotte lampeskjerm brikker her. Den firkanta er nok ikke vanskelig og forstørre opp om ein er litt heklekyndig. Selv har eg klipt hull i brikker i mangel på en ferdig.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!