tirsdag 11. mars 2014

Om å lete og (nesten) finne!

For noen år siden var vi i en bruktbutikk i Østfold, og så etter deler til 1950-talls serviset Sissel fra Figgjo.
Og det var mens jeg sto med en ubestemmelig kopp i hånden, at jeg 4-5 meter bortenfor, brått skimtet noe lyseblått i en hylle!
Og jeg kunne med et halvt øye se at muggen jeg skuet var fra Figgjo! Ikke Sissel, men noe fra samme periode.
Jeg satte fra meg koppen, bråsnudde, og tenkte at det rekker jeg, mens jeg skrittet over gulvet, mot den lyseblå herligheten, som i sakte kino!
Men fra venstre øyekrok skimter jeg et par, som står foran hyllen ved siden av. Og hva skjer?
Fruen vrir plutselig på hodet, får tydeligvis "los" på den samme muggen, strekker ut hånden, og griper tak i den!
Alt mens jeg bråstopper 1 meter bak henne, og tenker at det kan ikke være mulig! Og: Kanskje vil hun sette den tilbake?
Men, nei da! Så det var bare å innse at den fine, lyseblå muggen var tapt!
Men nå, 3-4 år senere dukket den samme muggen plutselig opp på Fretex i Oslo! Og da skal jeg love at jeg ikke nølte særlig lenge med å gripe fatt i den!
Så nå står den på kjøkkenbordet vårt med vårlige tulipaner i!
Men jeg vet ikke helt hva dette Figgjo-designet heter - vet du?

Ha en flott dag!

3 kommentarer:

  1. ja, slik kan det gå. mange om beinet...
    mamma har en slik stor mugge og jeg har en liten...
    synes de er nydelig.
    fin dag til deg.
    klem TOVE

    SvarSlett
  2. Ha ha, så godt beskreve, synest eg ser deg i farta over golvet....akkurat som eg skulle ha gjort det sjølv! Kjempefin mugge og jammen godt du fann ei til slutt. Eg lurer på om den kan tilhøyre serviset som heiter Krokus.... synest den kan ligne på det.
    Ha ein fin dag!
    Helsing Alva

    SvarSlett
  3. Hei,
    Så heldig du var til slutt.
    Tror eg vet åssen det føles, både når ein går glipp av, og når ein får tak i en skatt.

    På loppis gjelder det å ikkje se for mye på den gjenstanden ein så gjerne vil ha, og ikkje rekker med ein gang. Må ikkje få de andre til å se det du ser smiler. (alle er vel opptatt da men det føles litt sånn.)

    Figgjo har mye fint, eg liker best det litt romantiske, retro stilen er ikkje heilt meg.

    Ha ein fin dag, Klem,



    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!