onsdag 24. august 2016

Sy selv: Setetrekk til sykkelen!

I forrige innlegg Ny el-sykkel og nytt trekk til sykkel setet, fikk dere se det nye, selvsydde trekket til sykkelsetet mitt!
Og jeg lovet at dere skulle få se hvordan jeg sydde det!
Det er ikke så ulikt det jeg sydde for noen år siden. Se Retro setetrekk til sykkelen min!
Men nå falt valget på et rutete blått og beige/hvitt stoff jeg hadde en rest av!
Til polstring brukte jeg 2 lag med tykk bordfilt.
Mønsteret laget jeg på frihånd etter fasongen på sykkelsetet, og brukte 1/2 for å få lik fasong på begge sider.
Det rutete stoffet er klippet til 12 cm ekstra hele veien rundt, for å ha ekstra stoff til å brette inn langs sykkelsetet.
Deretter merket jeg opp filten med krittblyant, og nålet det sammen,
før jeg sydde en sik-sak søm for å sy delene sammen, og klippet til rundt. 
Så la jeg det på rutestoffet, og sydde det fast med rettsøm langs kanten,
før jeg sydde vatteringen med litt lange sting.
Vatteringen sydde jeg ved å følge rutene på stoffet.
Det er viktig å begynne på midten og sy utover i begge retninger, så stoffet ikke skrukker seg.
Til slutt laget jeg en løpegang ytterst, til å træ en strikk igjennom, og sydde på den røde kroklissen som pynt!
Her er den nye sykkeltrekket på plass,
og klar for lange, gode sykkelturer!
Hvis du lager deg et sykkelsetetrekk etter mitt mønsteret, vil jeg gjerne vise det frem her på bloggen!

4 kommentarer:

  1. Takk for at du deler mønster! Dette var et kjempeflott design! Jeg håper de som evt syr egne med andre stoff, farger, pynt... deler bilder til inspirasjon;)

    SvarSlett
  2. Lekkert setetrekk! Lett å finne igjen sykkelen sin nå. Det har blitt altfor lite sykling på meg i sommer. Det har vært så mye annet på gang.
    Herlig sommervær i dag med over 20 grader, og det er ikke hverdagskost her i fjellbygda.
    Takk for hilsen på bloggen min! Alltid kjekt med tilbakemeldinger.

    Fortsatt god torsdag fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Kjempeflott setetrekk har du sydd. Takk for anbefaling und anledning, kjære Cathrine.
    Kanskje jeg sy for datter sin sykkel.
    Vi har solen pur denne dager, riktig sommervær 34 grader. Jeg pakker kofferen
    og ligge sykkelen på bilen og reiser til
    Østersjøen... stor glede. Hilsen og
    klem fra Viola

    SvarSlett
  4. Hei Cathrine. Jeg vil gjerne sende deg en mail, men får ikke reaksjon når jeg klikker på knappene for å sende deg mail her inne i bloggen;)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!