onsdag 4. september 2019

God bok: Søsterklokkene av Lars Mytting

Søsterklokkene er en ny, historisk roman fra Lars Mytting, som har både fascinert og fengslet meg!
Handlingen foregår i en avsides bygd i Gudbrandsdalen, der sagnet om de to søsterklokkene står sentralt.
Kirkeklokkene ble skjenket som gave til stedets vakre stavkirke etter de to søstrenes død, og til minne om deres mor, som ga sitt liv ved fødselen av de siamesiske tvillingene.
Maleri av J. C. Dahl: Utsikt med Foss (1823)
I 1880 kommer er ny ung prest til bygda. Han sier ja til å selge den gamle stavkirken til Tyskland, og i den forbindelese sendes en arkitekt til Norge for å følge arbeidet med å ta kirken ned.
Tegninger av J.C. Dahl her.
De mange gamle stavkirkene rundt omkring i landet ble ansett for kalde, mørke og trekkfulle, og man ville bygge nye kirker. På motsatt side kjempet de som ville bevare den kulturarven som stavkirkene er. Link.
I 1882 brant 116 mennesker inne i Grue kirke fordi de ikke slapp ut i tide gjennom den trange kirkedøren, som gikk innover. Da kom nye regler om større kirkedører som skulle vende utover. Link.
I boken følger vi kampen mot at kirkeklokkene skal forsvinne ut av bygda, og trekantdramaet mellom presten, arkitekten og Astrid Hekne - som er i slekt med de siamesiske tvillingsøstrene.
Boken er drivende godt skrevet, og vanskelig å legge fra seg! Det er første bok i en trilogi, og jeg gleder meg til fortsettelsen!


4 kommentarer:

  1. Så spennende! Denne må jeg få lest. Kjekt at du skriver så interessant omtale!

    Kjølig og regn her i dag, og det er tid for bok igjen etter den fine sommeren.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Eg har tenkt at eg vil lese den boka,
    men ikkje komen så langt enno.
    Takk for omtalen.

    SvarSlett
  3. Takk for tips. Hører lydbok og skulle velge en ny.

    SvarSlett
  4. Har hørt på boka og det var veldig bra. Jeg ble så revet med at jeg nesten ikke klarte å slå av.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!