søndag 1. september 2019

Retro strikkeoppskrift: "Romerinnen" fra 1950-tallet!

Samlingen min med retro oppskrifter vokser, og her har jeg funnet frem en skikkelig godbit fra 1950-tallet!
Modellen heter "Romerinnen", og er strikket med det populære Triplex garnet fra Sandnes Kamgarn Spinneri. Str. 42-44.
Jeg kan tenke meg at damene hos Grouff i Grensen solgte mange oppskrifter til Romerinnen! Foto Atlier Rude/Oslo Museum.
Hvordan denne oppskriften fikk navnet sitt, blir bare spekulasjoner. Men kanskje var designeren inspirert av filmem Roman Holiday med Audrey Hepburn og Gregory Peck fra 1953?
Filmen handler om en italiansk prinesse som rømmer etter sitt eget bryllup, for å utforske den evige stad sammen med en journalist.
Interessen for Roma økte nok sterkt etter denne filmen!
Her er kanskje to norske venninner på vift i Romas gater i moteriktige klær?
Og i den kjølig kveldsluften vil sikkert en Romerinne-kofte eller genser komme godt med!
Oppskriften finner du som pdf-fil her

3 kommentarer:

  1. Fantastisk modell... deilig filmen.
    God søndag for deg.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  2. Kan ikke huske å ha sett denne oppskrifta, men Triplex-garnet er et kjært minne. Supert til gensere og kofter etter datidens mote. Har strikka mye av det. Med nåtidens gode ytterjakker vil vi gjerne ha tynnere gensere og kofter. Så vi får vel ikke være så lei oss fordi Triplex ikke produseres mer.

    Ønsker deg ei fin uke!

    Klem

    SvarSlett
  3. Skikkelig stilig oppskrift/mønster og veldig 60-talls! :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!