søndag 29. mars 2020

God bok: Et gledelig gjensyn med Ditte Menneskebarn av Martin Andersen Nexø!

En god bok får tankene vekk fra bekymringer og uro, og derfor kommer jeg i dag med et nytt boktips!
Bøkene er god og gamle, men kom i en nyutgivelse i Danmark i 2019. Og under et besøk i København før jul, ble disse to bøkene med hjem!
Gyldendal beskriver Ditte Menneskebarn slik:
"Martin Andersen Nexøs hjerteskærende klassiker Ditte Menneskebarn er en af dansk litteraturs mest bevægende og detaljerige skildringer af underklassens vilkår omkring år 1900 og et af de største kvindeportrætter nogensinde skrevet.
Det er beretningen om det uønskede fattigbarn Dittes opvækst i samfundets nederste sociale lag, hvor hendes hjælpsomhed bliver misbrugt og udnyttet gennem hele hendes liv. Den eviggyldige historie om undertrykkelse, nød og elendighed, klassekamp, livsvilje og ægte godhed."
Den 26. juni 2019 er det 150 år siden Martin Andersen Nexø ble født, og du kan lese om ham her.
Mitt første møte med Ditte Menneskebarn, var da jeg var 17 år, og bøkene gjorde dypt inntrykk på meg!
Når jeg nå ha lest bøken på nytt, gjør de ikke noe mindre inntrykk enn de gjorde den gangen! 
Det er en sterk historie om fattigdom og nød - lenge før velferdsstaten ga menneskene mer verdige livsvilkår! Link
Og det er en sterk historie om et uønsket menneskebarn, som allikevel makter å gi de rundt seg omsorg og kjærlighet!
Jeg synes det er best å lese bøker på originalspråket. Da får man med seg nyanser som blir borte i en oversettelse. Ditte Menneskebarn kan du bla i her, og kjøpe på dansk her
Vil du lese bøkene på norsk og har norsk IP-adresse, kan du lese de helt gratis på Nasjonalbiblioteket: Bok I og bok II. Ellers kan du finne brukte bøker på Finn, eller låne dem på ditt lokale bibliotek. Du finner bøkene som lydbok her.

Noen av bildene over er lånt fra filmatisering av Ditte Menneskebarn fra 1946. Se her og her.

4 kommentarer:

  1. Takk for boktips! Har hørt om denne boken, men ikke lest den. Det er fint å kunne fordype seg i god litteratur denne tiden.

    SvarSlett
  2. Husker godt disse bøkene,og ikke minst filmen.
    Takk for tipset om å lese de om igjen!
    Nydelig heklearbeid du viser oss i ditt forrige innlegg!!

    Ønsker deg en fin søndag!
    Inger G.

    SvarSlett
  3. Martin Andersen Nexö for en stor forfatter.
    Du har fått en fantastisk utgave av boken Ditte menneskesbarn :-)
    Glede å lese, Cathrine.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  4. Bøkene har jeg lest for lenge siden, men de kan sikkert leses om igjen med like stort utbytte. Jeg skal akkurat begynne på Edvard Hoems "Jordmor på jorda" nå. Han er en av mine favorittforfattere, og jeg gleder meg.

    God bok!

    Klem

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!