søndag 31. mai 2020

Landlig og grønt på kjøkkenet!

Grønt var en mye brukt farge på kjøkken og interiør omkring 1900-1930, og her får du se noen kjøkken som jeg har funnet hos svenske Hemnet og Pinterest.
Kjøkkenet over har denne flotte Reda-hyllen! Huset i Silpinge er fra 1909, mens overskapet nok ble satt inn litt senere. Se her.
Her ser du et moderne, plassbygd kjøkken i samme grønntone.
Lindatorp i Bergslagen ble bygget i 1891 og har et friskt, eplegrønt kjøkken!
Den gamle svartovnen gjør fremdeles nytten til både å bake i og steke på, og ikke minst å spre en deilig varme i huset!
Dette retro kjøkkenet har en mindre skarp grønnfarge, som var populær på 1960-70 tallet. 
Da var de fargerike Panco-hyllene blitt veldig populære! Les mer her.
Dette kjøkkenet tilhører Prästgården i Huddungby, der veggene har en fin støvgrønn farge.
Dette er en gammel spiserihyllefra 1910, som har grønne detaljer. 
Torpet Västerlandsjö i Arnäsvall er renovert med stor respekt for det opprinnelige interiøret og fargene fra 1909,
samtidig som man nå har fått moderne fasiliteter.
Og den støvgrønne fargen finner man i alle husets rom!
Grønt har også sneket seg inn hjemme hos oss, og her har det lille bordet på kjøkkenet fått fint følge av en grønn Panservekt!
Grønne skuffer til spiserihyller ble også populært utover på 1900-tallet, og disse har jeg fått tak i noen av!
Dette kjøkkenet hadde vært midt i blinken, hvis jeg skulle valgt meg grønt kjøkken!

Hva synes du om grønt?

2 kommentarer:

  1. Hei jeg er på jakt etter en lys, dempet og beroligende grønnfarge til kjøkkeninnredning. Det siste bildet på denne siden (kjøkkenet som er "midt i blinken"), vet du hva fargen heter?

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!