onsdag 10. februar 2021

Ta vare på klærne dine, og lær deg stoppingens kunst!

Det har heldig vis blitt mer vanlig å reparere klærne sine, slik man gjorde før. Det er både mer økonomisk og mer miljøvennlig, enn å kjøpe nytt. 
Tidligere var stopping og reparasjoner av klær en kunst, og mang en husmor har svettet over sytøyet sitt i de sene nattetimer, meg selv inkludert! Foto.
I både aviser og ukeblader fremhevet man verdien av å reparere, sy om og gjenbruke. Så gjenbrukstanken er ikke ny!
Her er en oppfinnelse kalt Stopper'n, som skulle gjøre stoppingen til en lek! Link.

Hos Norges Husflidslags Holdbart og Ta vare på det du har, finner du mange tips om hvordan du reparere klær og tilbehør. 
Her viser Jenny Skavlan deg hvordan du fikser hull i ull! Se her.
Vanligvis bruker man denne metoden når man stopper et hull.
Har du en sokk med et stort hull på hælen, kan det være lurt å strikke inn en ny hæl. Se her.
Her er en annen metode. Link.
Og her "syr" man inn nye masker. Se hvordan her.
En liten kuriositet: Denne annonsen fant jeg i avisen Øvre Smaalene fra 1943!
Selv har jeg vist dere hvordan jeg reparerte Nancy koften min i Medaljens bakside.
 
Tips: På Pinterest kan du få mange tips til reparasjon og fornying av klær!
 

7 kommentarer:

  1. Hey Cathrine, a nice and interesting post.I always keep the leftover yarn from knitted socks for repairing.For a new heel, you can of course use a different colour.
    Have a nice week.

    SvarSlett
  2. I jula da våre tre voksne sønner var hjemme spurte en av dem om hvordan man kunne reparere et hull i sokkene. Så da hadde vi sokkestoppekurs! :) Morsomt når de tar initiativ selv og ønsker å lære.

    SvarSlett
  3. Flott at du minner oss om dette. Jeg er gammel nok til å ha vokst opp med lappede og stoppede klær. Og jeg lærte å stoppe sokkene mine selv :) Skulle ønske vi alle ble flinkere til å ta vare på klærne våre, kjøpe klær av god kvalitet som tåler bruk i mange år, og som vi kan reparere om de skulle få et lite hull her eller der.

    SvarSlett
  4. Å kunne reparere er gull verdt! Gjenbruk er omtanke. Takk for gode tips! Jeg strikker alltid ny lest på hullete sokker, og synes nesten det er kjappere enn å bøte.

    Klem

    SvarSlett
  5. Mange flotte måter å gjøre de ubrukelige til noe gjenbrukbare. Jeg gjør det også, det er sikkert :-) Når du strikker, vet du verdien av ting.
    Takk for lenkene ... veldig interessant.
    Mange hilsener fra Viola. Vi har - 8 grader og mye snø ... det er så flott. Deilig er skogen og ski. Kos deg. God tid for deg.

    SvarSlett
  6. Hello
    I know my mother was doing that, repairing our clothes.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!