tirsdag 16. februar 2021

ALLE KVINNERs blad fra 1953 med årets Lykkebarn!

ALLE KVINNERs blad fra 1953 var morsom lesing, og minte veldig om bilder og tekst i Husmoderns Köksalmanack, som du kan lese om her.
1953 var et lykkeår for Mary og Godtfred Hansen fra Haugesund! For da ble deres første barn, Venke, årets nyttårsbarn, og de ble overøst med gaver og avbildet i ALLE KVINNERs blad!
Her er den lille familien samlet til feiring sammen med jordmor Margrethe Hundsnes, og barnets farmor!
Og det var ikke lite årests Lykkebarn fikk! Det var intet mindre enn en flunkende ny Simo barnevogn av siste og beste modell, et armebånd og 500 kroner på konto til barnets konfirmasjon!
I det samme nummeret var det en artikkel beregnet på de husmødrene som ikke hadde hjelp i huset: Damelunch uten hushjelp.
Her var det mange tips til hvordan man tar vare på lunchgjester alene med et smil om munnen! Klikk på bildet for å lese sidene.
Videre finner man en artikkel om innsamling av garn til medsøstre i europas flytningleire.
Og for den håndarbeidsinteresserte er det selvsagt oppskrift på klær til barna!
Som denne oppskriften på en jumper str. 4-6 år. Klikk på bildet for å lese oppskriften.
Det er også moro å studere alle annonsene i bladet fra 1953! Her var husmoren husmor med stor H!
Men lurer du på hvordan det gikk med Lykkebarnet i 1953? Nøyaktig 20 år senere sto Venke brud! Foto fra Haugesunds Avis.
Det gamle ALLE KVINNERs bladet hadde min farmor spart på, og det er mye kvinnehistorie i det!

4 kommentarer:

  1. I love vintage magazines, I. Wished my mother have kept some.

    SvarSlett
  2. Så gøy! Det er alltid morsomst å lese historien slik den ble skrevet der og da og ikke i ettertid. Sikkert mange gode tips og råd å hente for oss i dag også :)

    SvarSlett
  3. Gode minner! Jeg ble født i 1954, og moren min abonnerte på Alle Kvinner. Hun samlet på dem og hadde flere årganger. Så jeg har sett, og etterhvert når jeg lærte å lese, lest mye i dem. Jeg husker at det med årets nyttårsbarn var veldig stas å lese! Dessverre har jeg ingen av bladene.

    SvarSlett
  4. Så artig å lese! Mor kjøpte også Alle Kvinner, og jeg husker dette med nyttårsbarnet når du skriver om det nå. Det var spennende å se hvem som ble årets nyttårsbarn.

    Klem Ingunn

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!