fredag 17. desember 2021

Gjenbruk til jul!

Jeg har flere ganger skrevet om gjenbruk til jul, og her får du noen flere, fine forslag!
Her ser du hvordan du kan pakke inn julegavene i gamle duker! Juledukene kan senere brukes av mottakeren. To gaver i ett, altså! Se hvordan hos Johanna i Kulla.
Her har et brodert veggbilde blitt til en ny julepute! Se mer fra Sofia Hjort Olssons fargesprakende, retro  julehjem her!
Selv har jeg i flere år samlet på disse julebildene fra 1960-tallet, som henger rundt omkring i huset! Se Retro julepynt på kjøkkenet!
Og for ikke å glemme alle de sjarmerende gamle nissefigurene, som jeg bruker på ulik måte! Link.
Gamle kakebokser kan brukes til en fin bukett av granbar og kvister med røde bær. Se flere smarte tips med loppisfunn her.
Selv har jeg flere gamle kakebokser som jeg tar frem til jul. Den øverste er arv etter en gammel tante, og brukes til årets julebakst!
Julehåndkler eller gamle juletekstiler kan bli til fine julevimpler! Link.
Her har man brukt en retro juleduk til å lage vimpler. Pinterest.
Og med en tommestokk, granbar og heklede hjerter, kan man trolle frem denne stjernen! Link.
Noen fine lysestaker kan du lage av noen rester av trebiter og litt maling! Se her.

2 kommentarer:

  1. Takk for tips!
    Jeg er veldig for gjenbruk, også til jul! Og det er jo mye mer personlig å lage noe nytt av noe gammelt, eller rett og slett å gå på gjenbruksbutikk eller på loft og i boder og ta fram noe avlagt og glemt som kanskje er blitt "in" igjen. Mor og hennes generasjon tok alltid vare på julepapiret, støk over det med strykejernet, og så var det klart til bruk igjen til neste jul. Det er utrolig mye vi kan gjøre for å bremse overforbruket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det med å stryke julepapiret og bruke det om igjen, kan jeg huske min svigermor gjorde! Det med å gi bort noe man allerede har i skuffer og skap, er en fin gjenbrukstanke! :-)

      Slett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!