lørdag 15. januar 2022

Historiske hekle gardiner til stuen!

Nå kan jeg endelig få vise frem de historiske gardinene, som jeg lenge har hatt et sterkt ønske om å hekle og sy selv!
Men en tilfeldig Finn-annonse gjorde at jeg kom i kontakt med en hekleglad dame på Dokka, som laget disse flotte gardinkappene til meg på 1-2-3!
Gardinene gir et fantastisk fint lysinnslipp, og det synes jeg er ekstra viktig nå i den mørke årstiden!
Slike gardiner var veldig populære rundt 1900, og hang på mange storgårder rundt omkring! Denne kappen er fra De Heibergske Samlinger/Sogn Folkemuseum, og er heklet av Johanna Ylvisåker, som var sydame i Amla/Kaupanger. Link.
Og fra Simenstad gård på Ringsaker ser vi hvordan kappen ble brukt sammen med topp og sidegardiner i bomullskongress. Foto Kari-Marte Frøyset/Magasinet Norske Hjem. Les mer i Historiske gardiner.
Mine gardiner har også fått påsydd bomullskongress på toppen, noe som forlenger dem.
Og det lar vintersolen slippe så fint igjennom gardinene!
Ønsker du å hekle deg slike gardiner, finner du oppskriften til Kappe med fletteverk i Solberg Spinderi hefte nr. 56
 

4 kommentarer:

  1. Kjempefine gardiner! Det er så viktig å slippe inn dagslyset! Jeg har bare gardinkapper på kjøkkenet og trives veldig godt med det.

    God lørdagskveld fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Helt utrolig fine heklegardiner! Og for en jobb....
    Ja nå må vi få inn det lyset som går an, så hvis man bor slik at det ikke er så mye innsyn, så er dette helt fantastisk!

    Ønsker deg en fortsatt fin Januarmåned!
    Inger G.

    SvarSlett
  3. Nydelige gardiner! Jeg har faktisk en sånn gammel kappe som jeg har kjøpt brukt. Den er ganske slitt, men vakker, syns jeg :)

    SvarSlett
  4. Gardinene er flotte. Jeg liker det veldig godt.
    Fint lys som du har ute... her hos oss var det veldig grått og dessverre lite snø, det holder fortsatt ikke til ski. Jeg håper det blir det.
    Mange hilsener til deg. Takk for vakre bilder.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!