onsdag 21. september 2022

Høstferie syssel: Strikk en klut eller flere!

Vi var så heldige å få noen fine dager på fjellet nylig, og utsikten er bare så vakker! 

Og da verten manglet kjøkkenkluter, bestemte jeg meg for å strikke noen til ham!
Jeg brukte Økologisk Bomullsgarn med strikkefasthet 22 m pr. 10 cm.
1. Denne er strikket slik: Jeg la opp 44 masker, og strikket 4 r og 4 vr, avsluttet med 4 r. * 4 vr og 4 r, avsluttes med 4 vr. Tilbake: 4 r og 4 vr, avsluttes med 4 r. Gjenta 8 ganger. Deretter strikkes det motsatt: 4 r og 4 vr, avsluttes med 4 r. Tilbake: 4 vr. 4 r og 4 vr til slutt. Gjenta 8 ganger.* Start forfra, og strikk fra * til * 3 ganger.
2. Den midterste er strikket  i riller fra hjørne til hjørne. Legg opp 3 masker, og strikk tilbake. Det økes fra forsiden slik: 1 m løst av, ta opp 1 m vridd, str 1 m, ta opp 1 m vridd, 1 r. Se her. Str. neste pinne tilbake som normalt. Øk slik til du har en stor nok klut. Fell deretter tilsvarende innenfor kantemasken.
3. Her la jeg opp 44 masker, og strikket riller. I neste felt strikket jeg 2 r, 2 vr, og gjentok dette 3 ganger.
I hjørnet på baksiden, heklet jeg en hempe, som han kan bruke hvis han ønsker det! 
Klutestrikk er en passelig syssel når man sitter foran peisen, etter en fin dag i fjellet!
Jeg håper klutene faller i smak!
Her er jeg i gang med neste prosjekt, som blir fint å bruke til neste sommer...!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!