fredag 9. februar 2024

Klassiske tovede votter som vil varme i vinterkulda!

Disse vottene har jeg akkurat strikket og tovet til tvillingbarnebarna mine, som nylig fylte 18 år!
Vottene ble godt mottatt og brukes flittig, håper jeg! De skal holde både fukt og kulde ute, og varme godt på en kald vinterdag, som i dag!
Foto: Museet kystens arv.
Min bestefar som var fra Nordland, snakket alltid så varmt om sjyvotta (sjøvotter), som hans mamma strikket til ham da han skulle ut på Lofotfiske! Sjøvottene skulle tåle bruk i kaldt sjøvann, og allikevel holde hendene til fiskerne varme. Link.
Vottene ble strikket av hjemmespunnet garn fra villsau, tovet og ofte brodert med eierens initialer. Foto: Midt-Troms Museum.
Her kan du se hva Lofotkista til fiskerne måtte inneholde. Foto: Museum Nord.
Og her ser dere mine votter før toving! I følge gammel tradisjon skulle sjøvottene være like lange som en småkveite før toving! Disse er rundt 40 cm lange.
Oppskriften fant jeg hos DROPS her. Vottene er strikket i DROPS Lima, som inneholder 65% ull og 35% alpakka.
Jeg har valgt å strikket mansjetten litt lenger enn i oppskriften.
Det er første gang jeg strikker
tommel med kile i siden, men de satt godt på hånden! 
Det lønner seg å være forsiktig når man tover. Jeg tovet vottene 1/2 time på 40 grader med Milo i vaskemaskinen. Da avsluttet jeg programmet, skylte vottene for hånd, presset ut vannet, formet vottene, og la de til tørk på et varmt sted. Les om forskjellig måter å tove på her. Foto: Folkemuseet.
Med ønske om en fin vinterdag til dere alle!

5 kommentarer:

  1. Jeg fikk gode tovede votter til jul for et par år siden. De har jeg brukt veldig mye og er alltid varm på fingrene om vinteren.

    SvarSlett
  2. Det var ikke meningen at det skulle være anonymt da.

    SvarSlett
  3. Så morsomt å lese! Dette blir gode skivotter :)

    SvarSlett
  4. Jeg fikk inspirasjon til å strikke votter her hos deg, men jeg oppdaga for seint at dette var oppskrift på herrevotter. Måtte tilpasse lengden ganske mye, men det gikk greit. Myke og behagelige i Lima.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du fikk inspirasjon her hos meg! Ja, dette er herrevotter, men fint at du klarte å tilpasse dem! Med ønske om en fin uke! Klem Cathrine :-)

      Slett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!