tirsdag 30. januar 2024

Blåtind lykter fra HG lyser opp i vintermørket!

For noen uker siden var jeg så heldig og få kjøpt disse nydelig lyslyktene i en gjenbruksbutikk i Oslo!
Og siden har de stått og lyst for oss i vintermørket!
Det koboltblå glasset er en stor favoritt hos meg, og på dette bildet kan dere også se at jeg har en koboltblå ampel i vinduet!
Jeg var ganske sikker på at lyktene var fra et norsk glassverk, og la ut en etterlysning i FB-gruppen Hadeland Glass. Samler, kjøp, salg.
Og der fikk jeg vite at lyslyktene heter Blåtind og ble produsert av Hadelands Glassverk i 1978! Katalogen kan du bla i hos Glassmenageriet her.
Her fra katalogen der Blåtind vises nederst i venstre hjørne på s. 34. Klikk for større bilde. Designer skal være Severin Brørby.
Lyslykten har det som kalles for Gjøvikblå farge, og var brukt i Gjøvik Glassverk sin produksjon fra 1825. Link. Blåfargen stammet fra koboltgruvene i Modum (Blaafarveværket).
Historien ville det slik at jeg kjøpte én av lyslyktene til å begynne med. Men så angret jeg meg, og dro tilbake til butikken neste dag. 
Og heldigvis for meg, så sto den andre lyslykten fremdeles i hyllen og ventet på meg! 
Senere skal dere få se nærmere på amplene og få historien til de og andre tingene i koboltblått glass vi har i stuen vår!
 

3 kommentarer:

  1. Hej Cathrine,
    Wat een prachtige lyslyktene. Dit is een goede vondst in de gjenbruksbutikk. Leuk om te speuren naar de ontwerper. Ze passen mooi in jouw interieur. Veel plezier ervan!
    Lieve groet Willy

    SvarSlett
  2. Nydelige lyslykter! Du er så flink til å finne ting som er vakre og passer i huset ditt. Alltid kjekt å stikke innom hos deg!

    Klem

    SvarSlett
  3. Vakkert glass! Nydelig blåfarge! Nå kommer mønsteret til Alt Går Bras Strandabroderiutfordring i neste nummer av ukebladet Familien.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!