fredag 30. august 2024

Slik syr du armelene beskyttere til Ektorp eller andre sofaer!

I innlegget Jeg syr armlenebeskyttere til vår Ektorp sofa, fikk dere se hvordan armlene trekkene ble!
I dag skal jeg skritt-for-skritt vise hvordan jeg laget mønster og frem til ferdig produkt!
Jeg brukte vanlig matpapir til å lage mønster. Her har jeg nålet det fast langs fronten, før jeg tegnet opp med blyant i ytterkant.
Her ser du mønsteret klart til bruk! Tegn opp på stoffet langs mønsterets ytterkant, og legg til sømningsmon på 2-3 cm når du klipper. Trekket lages litt større enn armlenene, slik at det passer utenpå.
Jeg brukte baby kordfløyel, og da er det viktig å tenke på at stoffet vendes riktig vei (medhårs). Husk at mønsteret speilvendes på trekk nr. 2!
Jeg valgte å sy på bisebånd. Det gjør det litt mer komplisert, men blir så fint! 
Bisebånd lager du ved å brette 2 lengder á 90 x  8 cm av stoffet. I midten legges en snor. 
Jeg fant en ubrukt anorakksnor fra 1970-tallet som jeg brukte!
Så bretter man det dobbelt vrangt mot vrangt, setter i nåler, og syr tett inntil snoren.
Bisebåndene nåles på fra rettsiden, og følger oppmerkingen på baksiden. Deretter syes en søm fra retten i sømmen fra tidligere.
Nå skal bakstykket settes på. Stoffet bør gå i samme retning. Stoffstykket er 90 cm langt og 75 cm bredt.
Legg nå bakstykket rett mot rett, og følg sømmen rundt. Følg også sømmen når du syr den på. Kast over med sik-sak, og klipp til.
Nå gjenstår det å brette inn på alle sider, og sy alle kantesømmene.
Her ser du hvordan det ble.
Spør gjerne hvis du lurer på noe!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!