onsdag 7. oktober 2009

Aga in my dreams!

Å få eie en Aga komfyr er en drøm jeg har hatt lenge! Nylig oppdaget jeg at jeg faktisk kunne vinne én, og kastet meg over muligheten her hos Aga Living!
Men, så viste det seg at konkurransen var i England, og det hadde blitt litt langt å reise for å hente den!
Den første Aga-komfyren ble laget av svensken Gustav Dalén i 1929, en blind nobelpristaker og fysiker, som ville at hans kone skulle få det litt enklere på kjøkkenet, og ære være ham for det!
Aga er størst i England, der et hvert hushold med respekt for seg selv har én! Og fargeutvalget er både klassisk og moderne, slik som den prikkete over!
Den svenske forfatteren Selma Lagerlöf hadde en Aga komfyr på sitt kjøkken på Mårbacka, hvor vi var i 2006. Men hennes kjøkken var en smule større enn vårt, kan man si, og derfor må det nok bli med drømmen!
 


8 kommentarer:

  1. ååå snakk om komfyr altså,skulle ønske jeg å...men har ikke så stort kjøkken så må nok nøye meg med min electrolux..men tenk en hvit og sort AGA da. har lov å drømme..ha en flott kveld.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Litt flottere enn Whirlpooy by IKEA, ja....! (og litt dyrere!)
    Tusen takk for søt gave!
    Passer utrolig bra siden noen allerede har havnet i søpla og andre skal, av mine gamle kopphånduker! ;)
    Utslitt, ja!

    SvarSlett
  3. Komfyren var riktig koselig og nostalgisk - men den må vel plasseres i det riktige miljøet om den skal komme til sin rett. Men det er jo lov å drømme. Sikkert noe for deg denne i blått....

    SvarSlett
  4. Hei,Cathrine.Aga komfyrene er flotte.Jeg liker nok den på det siste bildet best.Vi sees på fredag.

    SvarSlett
  5. Så fine bilder, og ja, komfyrene er skikkelig stemningsskapende. Om det kan være til trøst for deg, har jeg lest virkelig mange engelske romaner der Aga-komfyrens mer strabasiøse sider er skildret. Stadig må heltinnen riste opp i ovnen, vaske ned kjøkkenet etter soting, streve med ovner som ikke vil bli varme. I det hele tatt. Kanskje det er like greit å beholde drømmen, og å lage stemningen på annet vis. Som med blå-mønstrete servise og nystekte boller....

    SvarSlett
  6. Hei,

    Synes det serviset i lyseblått og hvitt som du har på siden din er så nydelig :)
    Hvilket merke er det?

    Mvh
    Maria ELisabeth

    SvarSlett
  7. Jeg ønsket meg en Aga ovn så mye at valgte å utvide kjøkkenet. Jeg elsker min Aga og skrev blogg (Aga ovn/tanker om Aga komfyr, miljø og). Lykke til å få opfylt din drøm.

    SvarSlett
  8. Takk for hyggelig kommentar og hilsen.
    Du har nydelige Aga egsemplærer på din blogg. Det er ikke lett å velge farge, men det blir pent uansett.
    Så koselig og inspirerende å bla i bloggen din.
    Beste ønsker til Jul. Jolanta

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!