onsdag 25. mai 2016

Skrinet med det rare i - del 3: Bunadskrin med perlebroderi fra mor!

Skrinet med det rare i - del 1 og del 2, malte jeg et skrin og broderte pynt på lokket, som jeg planla skulle romme min sønns bunadsølv!
Og her får dere se hvordan jeg laget kronen på verket, ved å sy bunadsperler på broderiene, som var sydd med perlegarn!
Bunadsperlene er kjøpt hos bl.a. Seim på Voss, og her er jeg i ferd med å sy de på!
Pynten var inspirert av perlebroderiene jeg laget på min datters bunadsveske - se her!
Broderiet er sydd på en rest stramei, og målt nøyaktig til størrelsen på lokket (der den røde tråkletråden går). 
Jeg broderte først åttebladsrosen, årstall og initialer. Deretter knapphullsting langs kanten, og til slutt fylte jeg ut med sting.
Perlebroderiene var siste hånd på verket!
Her er broderiet limt på lokket!
I bunnen av skrinet limte jeg på 2 lag bordvatt, og stoff på toppen, der søljen kan festes!
Over bunadsølvet la jeg en rest av et Hardanger barneforkle, nærmere bestemt en lomme! 
Og her er skrinet klar for overlevering!
Perlebroderiene synes jeg ble så fint!
Her står det sammen med andre bunadsdeler!
Og åpner du det opp
ser du det fine Hardangerbroderiet på toppen,
som skjuler bunadssølvet!
Jeg kommer nok til å lage flere slike bunadskrin i årene som kommer! 
Og til barnebarna, etter hvert som de blir konfirmanter!

3 kommentarer:

  1. Aldeles nydelig! Så forseggjort og stilig! Du er kjempeflink! Her går det ikke an å telle arbeidstimer, men gledesstunder, derimot.....

    Gleder meg over sommervarmen, og i dag blir det nok tur i skogen.

    God onsdag fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Fantastisk fint! Så flink du er :) En flott gaveide også, heldige dem som får et sånt skrin :) Ha en fortsatt fin onsdag! Hilsen Rigmor

    SvarSlett
  3. Du verden så flott. Du er bare superflink altså.
    Klemz

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!