torsdag 12. mars 2009

Vårlig gave i decoupage!

En enkel liten treeske fra Panduro, var utgangspunktet for en liten gave til min bror, som er veldig glad i alle mulige morsomme dyrebilder! Esken ble pusset og malt med 2 strøk eggeskallhvit hobbymaling, og deretter pyntet opp med utklipp fra en serviett! Servietten ble i sin tid kjøpt til barnebarna, før jeg kom på å spare et par stykker! Som ivrig decoupage entusiast, har jeg alltid et våkent øye for sevietter med passende motiv!

Selv om jeg mer eller mindre har gått over til å printe ut motiv på vanlig kopipapir, for deretter å bruke det til decoupage. Det er litt lettere å håndtere enn sarte servietter, som går lett i stykker. Men et lite tips er å bruke mindre motiv, og lime dem sammen.

Når motiv printes ut på kopipapir, lar jeg det tørke godt (30. min.), for deretter å fixere med Fixativ spray. Når det har tørket (gjerne over natten), klipper jeg ut motivet, og limer det til gjenstanden med Decoupage lakk. Selv foretrekker jeg matt eller halvmatt finish, og lakkerer minst 3-4 strøk. Det er lurt å pusse lett mellom strøkene. Her finner du grunnleggende informasjon og fremgangsmåte, og om forskjellige former for decoupage.


Esken med "vennene", kuen, sauen og grisen, fikk noen vårlige Primulaer med som følge, og ble godt mottatt av min bror!

3 kommentarer:

  1. hei!
    så vårlig og fin det ble! har prøvd meg med decupage selv, men har aldri helt fått taket på det, men her fant jeg mange gode tips. tusen takk... nå fikk jeg lyst til å gå i gang med flere decupageprosjkter her!
    ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  2. Det skjønner jeg godt! Skikkelig artige smådyr og kjempefin eske :o)

    SvarSlett
  3. Yuo have a wonderful blog!

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!