lørdag 23. oktober 2010

God Bok: Mitt Landlige Kjøkken, av Kari Finngaard!

I Kari Finngaards herlige bok Mitt Landlige Kjøkken, har jeg fått en ny favorittkokebok! Kari er kjent matskribent i Lev Landlig, og fra aller første side var jeg totalt fascinert, og kunne ikke legge boken fra meg før siste oppskrift, siste duft og siste bilde av det landlige kjøkkenet var nyt til fulle!
For Mitt Landlige Kjøkken er ren nytelse, fra første til siste side, og det er ikke vanskelig å la seg trekkes med inn i forfatterens tanker og minner fra mormors kjøkken, slik hun og vi selv husker det!
"Da jeg var liten..." begynner hun forordet med, og forteller om barndomsminner og maten mor og mormor serverte. Klassikere, som fortjener å få en nytt liv, slik som lammefrikassé over her!
Fra en husmannsplass på Finnskogen, der hun bor hele sommerhalvåret, bruker hun råvarer man finner i skog og hage, og har skapt et "jordnært kjøkken". Markens grøde får ny betydning! Gamle, glemte rotfrukter som pastinakk og jordskokk trekkes frem i lyset, og boken har et eget "suppekjøkken"!
Gamle, klassiske desserter som tilslørte bondepiker, arme riddere, brødpudding og eplegrøt, er ispedd fristelser som pannekaker med honning, stikkelsbærsuppe og rabarbra-sorbet! Det er også mange oppskrifter med ny vri, og selv falt jeg for Karis beste tomtatsaus, som kan brukes på pasta eller pizza - én av familiens store favoritter!
Mitt Landlige Kjøkken kan anbefales på det varmeste! Alle bildene over er tatt av Kari Finngaard, og er lånt fra boken!

Her er jeg i gang med baking etter oppskrift fra boka - i hvert fall trodde bygårdsmannen det - mens jeg dessverre måtte meddele ham at jeg bare tok illustrasjonsbilder til bloggen min! Men, jeg er nok redd skuffelsen ble en smule for stor, så kanskje det vanker en aldri så liten eplekake i løpet av dagen!
En riktig god helg til dere alle sammen!

8 kommentarer:

  1. god morgen til deg.
    det var en skjønn bok,har tittet på annonsen hver gang lev landlig kommer i posten,
    må nok bare få bestilt den skjønner jeg,
    så vakre bilder å spennende oppskrifter,
    tusen takk for tipset,
    her ligger fortsatt litt snø,glatt i sideveiene ,men null ute i dag.
    håper egentlig snøen forsvinner ,har litt mer i hagen å ordne.
    ønsker deg og dine en herlig helg.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Så flott at noen slår et slag for de gamle norske oppskriftene. Den boken er verd å eie. Veldig fin blogg. Takk for at jeg fikk ta en titt.

    SvarSlett
  3. Hi Cathrine
    The photo's are lovely. It seems to be a great book.
    Thank you for showing.
    Have a nice weekend and enjoy your meal.
    Klem Willy

    SvarSlett
  4. Nydelig bok med flotte bilder og herlige oppskrifter.
    Fikk lyst til å lage brødpudding igjen, er mange år siden sist.
    Selv husker jeg best min mormors fiskesuppe, ingen over ingen ved siden. Den var bare helt fantastisk.
    Innlegget om høna eller egget var herlig.
    Ønsker deg en nydelig helg.
    Klem fra Mio

    SvarSlett
  5. Takk for tips om bok!
    Jeg er helt sikker på at den ekte mannen heller så at jeg leste denne boka enn interiørboka til Anemone Wille Våge. Da jeg satt med den boka, var han nok redd jeg tenkte på sitatet til salige Ibsen: "Du skal ikke lese for å sluke, men for å se hva du kan bruke."
    Men, nå var det nok sånn at de fleste av interiørene til den godeste Anemone var helt utenfor min kjøpekraft - vi går nok heller for en eplekake *s*
    God lørdag til deg - Liv

    SvarSlett
  6. Måtte lese historien under først, skikkelig kostelig og artig!
    Den tomatsausen så virkelig god ut, men jeg er så dårlig på matlaging og så dette måtte i så fall ha vært gave til gubben;)
    Ha en fin lørdag og klem fra meg;)

    SvarSlett
  7. Tænderne løber i vand selvom jeg lige har spist aftensmad!!

    Ønsker dig en god weekend!

    Helle:))

    SvarSlett
  8. Det høres ut som en fin bok.

    På spørsmålet ditt: Formen min er ikke på topp, nei. Det tar nok litt tid å komme seg.

    Jeg ønsker deg en god helg!

    Klem fra Sylke

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!