tirsdag 17. mai 2011

Hurra for 17. mai!



I dag er det mange som har vært oppe grytidlig, og lagt seg sent i går kveld, for å stryke familiens bunadsskjorter, og ha klart kaker og annet godt som skal stå på 17. mai bordet!
Småjenter i Vossabunad på 1970-tallet!
Selv hadde jeg bunadsskjorten min hengende klar allerede, og Bygårdsmannens skjorte like så, så vi er klare som noen egg begg to! Rent bortsett fra at vi har blitt ettertrykkelig satt på plass av russen i natt og i de tidlige morgentimene, og det er vi ikke så glad for!
Guttebunad fra Gudbrandsdalen med vakker rutavest!
Jeg gleder meg nå til å se barn og barnebarn i aksjon, og først går ferden til en lokal skole, før vi setter kursen mot et borgertog i hovedstaden i ettermiddag! Det skal bli hyggelig å være sammen med dem en slik dag, og se alle de bunadskledde- og festkledde små, som turer frem for å nå nye rekorder i is- og pølsespising!
Klassiker fra Gudbrandsdalen: Rondastakk med rutaliv!
Mens mødrene og fedrene gnir seg i øynene, og er en smule trette over den tidlige starten på dagen, og over at de var sent i seng i går kveld! Men de holder seg våkne da, takket være ilter tuting fra 17. mai flløyter og trompeter, og høye hurra-rop fra alle kanter!
17. mai feiring i 1945!
Ja, dette er en festdag for liten og stor, og vi er glade for at vi kan delta med liv og lyst! Gratulerer så mye med dagen, alle sammen!

6 kommentarer:

  1. Nydelige bilder til å bli i 17.maistemning av. Ha ein flott 17.mai du også.

    SvarSlett
  2. Gratulerer så mye med dagen til deg også!!
    Ja det er vel mange som har det som du sier, og jeg lo av at de holder seg våkne pga tutingen... *moro*
    Håper dagen din blir fylt med fine opplevelser!!
    Varm klem fra Lokki

    SvarSlett
  3. Gratulerer med dagen!! Kos deg! Klem fra meg;)

    SvarSlett
  4. 17. mai er en gledens dag... Vi er heldige som bor og lever i Norge og at vi kan feire vår nasjonaldag. Ha en fortsatt fin feiring!

    SvarSlett
  5. Aller først -gratulerer så mye med dagen! Her i vår lille sørlandsby har dagen blitt behørig feiret. Det startet med flaggheising på Kastellet kl. 07.00 og kransnedleggelse ved minnestøtten etterpå. Dette er 17. mai for meg. Når solen står opp over holmer og skjær og vi synger"Fagert er landet", ja da er alt vakkert.
    Resten av dagen var vi sammen med barn og barnebarn i Arendal. Ta en titt på Huseby Living, så ser du etter hvert et lite referat fra dagen. Nydelige bunadbilder du har å vise oss i dag. Nå er det bena høyt hevet og litt surfing på nettet før jeg tar kvelden.
    Kos dere!
    Klem Berit

    SvarSlett
  6. I er så gode til at feste d. 17. maj i Norge, en virkelig festdag for de fleste! Smuk dragt du har..

    Klem Helle

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!