lørdag 6. august 2011

Jeg, en bonderomantikker!

Noen drømmer lever videre, uansett hvor urealistiske de er! Men av og til får drømmene skikkelig med næring, og dermed blomstrer de opp på nytt! Som når du ser vakre gårdsbygninger, med blekrosa klatreroser opp etter veggene, i et skjønt, svenskt sommerland!

Som i Hemmets veckotiding (nr. 31), hvor jeg fant jeg en utrolig vakker gård, som var helt i min ånd! Der bor Svante med sin familie hele sommeren, og han har lagt sjelen sin i å fremelske det opprinnelige, huset sjel, og er ikke det minste flau over å kalle seg en bonderomantikker! Alle bilder her er lånt fra Hemmets.

Så da er det vel lov for andre også, og jeg begynte straks, igjen, å fable om et liv på landet! Eller: Enda mer ut på landet enn det vi bor nå, og på en skikkelig gård med stor G! Der eng og blomster gror, og fuglekvitter og suset fra skogen er en evig følgesvenn!

Hverdagsrom inspirert av Carl Larssons hjem i Sundborn!
Det måtte være en gård med våningshus fra omkring 1891, låve og stabbur, og kanskje en liten kårestue, som jeg kunne drevet et aldri så lite loppe- og bruktutsalg fra! Men da måtte det ha ligget i nærheten av en vei, ikke så altfor stor vei, men med akkurat passelig trafikk på!

Og de som stakk innom kunne få seg en kopp kaffe med noko attåt, en hyggelig prat, og kanskje noen gamle, nostalgiske saker med hjem! Ting som jeg hadde funnet på loftet- eller låven, og som de tidligere eierne ikke hadde brydd seg om, og bare satt i en krok!

Og gårdshuset skulle vi restaurert tilbake til det opprinnelige, og fjernet alt som bar preg av 1970-talls oppusning. Linolium og tepper skulle bort fra alle gulv, badet skulle igjen få trepanel på veggene, og gamle takmalerier skulle frem under takplatene!

Og kjøkkenet skulle bli som det en gang var, med grue og svartovn og kjøkkeninnredning som sømmer seg et gårdskjøkken! Og den store, gamle tallerkenhyllen jeg ikke har klart å kvitte meg med, kunne fått sin renesanse! 

Ja, det hadde vært en drøm,  og det blir nok noen nye gårdssøk på finn.no i tiden fremover!  God helg, dere!

11 kommentarer:

  1. Nydelig beskrevet. Fikk nesten lyst til å bo på en gård jeg også. :-) Ha en flott helg!

    SvarSlett
  2. Jeg har lommeboken klar! Jeg kommer på besøk til Cathrines Loppehjørne på åpningsdagen!!!
    Og takk for inspirerende feriebilder. Vi håper å dra i deres fotspor neste sommer.

    SvarSlett
  3. Heisan, ja vi får fortsette å draume store draumar:DDDD Selv om jeg alltid har hatt lyst til bo i et hus som er maken til Carl Larson og hans fru:DDDD Både utvendig og innvendig. var på besøk der for ca 15-16 år siden, og det var herlig. Ikke så mange nordmenn som drar dit, mens svenskene drar ditt i hopetall. Klemz Grethe

    SvarSlett
  4. Ja drømmer må vi ha. Du beskrev dette så koselig og romantisk, og mange fine bilder til,hmm,kan drømme seg bort :-)

    SvarSlett
  5. Nydelige bilder av flott gård med vakre interiør!
    Festlig også, for her sitter jeg og skummer fordi vi bare kunne sette av 5 dager til ferie i år. Resten av ferien går i lange økter til vedlikehold av GÅRDEN vår *S*.
    He, he... dette tror jeg jammen vi har vært innom før - og jeg skal jo ikke ødelegge drømmen din :-) Drømmer må man jo ha, og de er fint lite arbeidskrevende.
    God og drømmerik helg til deg - klem fra Liv

    SvarSlett
  6. Nå har du virkelig satt griller i hodet på noen og enhver! Det er utrolig hvor mange flotte gårdstun som finnes rundt om i vårt langstrakte land. Jeg koser meg glugg ihjel med å se på ulike eiendommer, men det blir nok bare med drømmen. Og drømme kan man jo alltids - det er gratis. Men får du din drøm oppfyllt skal jag stå langt framme i køen for å sikre meg noe av det du har til salgs (regner selvfølgelig med at det er noe som passer som hånd i hanske hjemme hos meg - les: blått og hvitt). Ellers har du den siste tiden vist mange nydelige bilder fra din tur vestover. Flott!!!
    God helg til deg. Klem fra Berit

    SvarSlett
  7. Dejlig drøm du har Cathrine, men gode sommerminder er også fint.
    God søndag...klem Helle

    SvarSlett
  8. Hi Cathrine
    Thank you for dreaming and the great photo's. I'm dreaming for a little while.
    Have a nice sunday,
    klem

    SvarSlett
  9. Takk for deilige romantiske og herlige betraktninger om det å bo og leve på gård! Jeg er med på den!! Flotte bilder og blomster! Ja der kunne vi gjerne ha bodd! Klem fra Mor

    SvarSlett
  10. Que lindas fotografias de las casas, y cuantas plantas llenas de flores.

    SvarSlett
  11. Hei jeg er nesten helt ny i blogglandia og det var så gøy at jeg fant bloggen din idag på NIB.
    Jeg har akkurat samme drømmene som deg om et liv på landet, kanskje det blir bare med drømmen for meg også, men man vet jo aldri :)
    Ønsker deg en fin tirsdag

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!