lørdag 17. desember 2011

Den store bakedagen!

I dag har dukken Kari stått grytidlig opp, for i dag er den store bakedagen her til gards! Det er som dere vet den siste helgen før jul, så her gjelder det å svi mens (krumkake) jernet er varmt!
Og Kari, som er vant til at julebaksten gjøres på gamlemåten med minst 7 kakeslag og stappfulle kakebokser, er en smule frustrert over at vi er så sent ute! I søvne hører jeg at hun mumler: - Serina... goro... sandkaker... fattigmann...
Ja, det er rent fælt å høre på hvordan hun sliter og blir søvnløs over tomme kakebokser! Så nå har jeg bestemt at i dag er Den store bakedagen! Og jeg har tatt frem det hun trenger, og sørget for at hun rekker opp til benken!
Men jeg har forsøkt å si at jeg er veldig fornøyd med noen sorter julekaker, og at vi ikke trenger 7 slag. Men vil du lage de 7 slaga og vel så det, finner du oppskrifter her!
Mine mange bakebøker hadde dukken Kari ikke behov for å titte i, for alle julens kakeoppskrifter hadde hun vel bevart i sitt lille dukkehode!
Og smør må det være i julekakene, det er Kari og jeg helt enige om! Men fjellsmør fra Valdres har vi dessverre ikke, og det skulle hun nok gjerne hatt!
Og når vi står slik å baker og snakker om hjemtraktene hennes, får jeg en bestemt følelse av at hun savner fjøsnissen bitte litte grann,
han som ellers var en litt slitsom type, som støtt forstyrret henne i arbeidet, eller forsøkte å imponere henne med nissestrekene sine!
Men en jul uten fjøsnissen, blir nok som en sommernatt uten en å danse med. Så det aner meg vel at vi kanskje må belage oss på en julegjest til, hvis vi skal gjøre Kari glad og fornøyd!
Så i denne stund har det gått ut en etterlysning etter Valdres-nissen, som ble sist sett julaften i fjor, da han  spiste julegrøten sin! Og er vi heldige, finner vi han kanskje innen jul?

Dere kan fremdeles delta i trekningen av forrige luke i julekalenderen min her! Men følg med, for snart åpnes en ny luke! God 4. advent til dere alle sammen!

7 kommentarer:

  1. Jeg synes Kari er litt for fint pyntet til å stå til albuene i bakebollen, men hun har da i det minste tatt på seg et fint forkle!

    Lykke til med bakingen! Her i huset har vi ikke bakt en eneste julekake enda - men det er jo fremdeles maaaange dager igjen til jul...

    Det vi HAR bakt er imidlertid blant annet lussekattene i Arne og Carlos-kalenderen jeg vant hos deg, og de var supergode;-)) (Faktisk laget jeg dem to dager på rad, så gode var de...)

    SvarSlett
  2. Det var jamen ei fin bakstekone;-)

    SvarSlett
  3. Du verden som jeg koser meg med dine små julehistorier!
    Bildene er også så sjarmerende og nydelig satt opp. Skal si du er flink til å finne de helt riktige arbeidsredskapene til Kari. Nå om dagen får man jo til og med smørpakker i riktig størrelse *S*
    Jeg håper inderlig fjøsnissen fra Valdres dukker opp. Vi har vår egen fjøsnisse, men vi tør nok ikke sende ham fra oss - hvordan skulle det vel gå her da!
    Håper dere gir Kari litt fri før jul slik at hun kan få skrevet noen riktig vakre julekort til familien sin. De tenker nok mye på hvordan det går med vesel-jenta si.
    Julehilsen Liv

    SvarSlett
  4. Hei Cathrine!
    Du jeg sitter her og tenker på en ting - har du noen gang tenkt på å samle alle dine velformulerte og kjempekoselige innlegg i en bok? Det er som Liv skriver - du er så flink til å sette sammen tekst og bilder!
    Ellers er julebaksten unnagjort. Skal bare lage litt rundstykker og godt brød en dag til uka. Jeg tar ferie 21. desember så jeg har et par dager til siste innspurt.
    God helg til dere.
    Klem Berit

    SvarSlett
  5. Så trivelig å ha hjelp på kjøkkenet! Fortsatt god bakehelg(?)!

    SvarSlett
  6. Woh Cathrine, your photo's are so beautiful. Google translation did work this time, so I understand a bit. I like to organize a teaparty when I look at your cookies. And I long for a doll who help me with my housekeeping for a week or so - maybe Siv can help me...

    SvarSlett
  7. Det er koselig å bake til jul, men det er blitt færre sorter etterhvert som jeg har innsett at jeg ikke trenger å bevise at jeg er superhusmor.
    Smultringer og goro blir kjøpt, fattigmann har jeg sluttet med, men krumkaker og pepperkaker baker jeg hvert år.
    Bra du har en så flink hjelper :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!