torsdag 19. juli 2012

Jeg samler på...

... gamle grytekluter! Hvor mange jeg har vet jeg ikke, men jeg henger dem opp både her og der, som her i kjøkkenvinduene!

Og jeg simphelten faller som en flue for disse søte, ofte pastellfargede, heklede eller strikkede små skjønnhetene, som var ment til både pynt og daglig bruk!
Desto mer falmet og velbrukte de er, desto mer faller jeg!
Og favoritten med stor F er kjolegryteklutene, som jeg har i flere farger!
De to hvite og blå henger som fast pynt ved kjøkkenvinduene!
Og disse, som er heklet i bølger på et nett av masker, er også en favoritt!
Nylig så jeg i Gård & Torp (nr 3/2012) denne flotte samlingen med gamle grytekluter, som hang over grua på et torp!
Der hang også kurver oppunder taket, og det kunne jeg også godt tenke meg!
Men nå har ikke jeg en grue på kjøkkenet, ei eller kjøkkentak som egner seg for kurvoppheng, men jeg har veldig lyst til å finne en fin måte å henge opp samlingen av gryteklutene på! Har du en god idé?

11 kommentarer:

  1. Jeg har dessverre ingen ideer til opphenging. Men du får ros for at du systematisk har skaffet deg en stor samling gamle grytekluter. Det er viktig at de bevares for ettertiden.

    SvarSlett
  2. God morgen Cathrine! Ser du er tidlig på'n om morgenen. Det samme er jeg. Det er rart, men jo eldre jeg blir jo mer opplagt er jeg om morgenen.
    Det er så koselig med alle disse gamle gryteklutene. Jeg har også noen, men samler egentlig ikke. Men har alltid noen hengende fremme. De hvite og blå kjolegryteklutene dine har vært "mønster" for noen jeg har heklet. Synes de var sååå søte. Og så heklet jeg et par til porselensdama også. Tror de falt i smak.
    I dag skal jeg skru ned kjøkkenskapene. De er i massiv eik, men jeg skal male dem hvite. Synes det er lyst og fint på et kjøkken. Og så passer det til alt mitt blått.
    Ønsker deg en fortsatt fin dag. Hilsen Berit

    SvarSlett
  3. Nå falt jeg også pladask! Noe så nydelig, og du verden hvor mange du har. De kan nok vises frem på mange måter, men hva med ei fin fjøl e.l. loddrett på veggen med grytekluter fra øverst til nederst?

    SvarSlett
  4. Hei

    Tvunnet jutetråd og gammeldagse klyper er mitt tips;-))

    SvarSlett
  5. Du verden, for en flott samling grytekluter! Blir reint nostalgisk når jeg ser dem, husker spesielt godt kjolegryteklutene og de med bølgene på fra min barndom.
    Ser du har fått flere gode råd allerede. Jeg tenkte på en diskré bakgrunnsquilt, og så kunne du feste grytekluter omtrent som gaver på en julekalender.
    Ha en fin dag videre!

    SvarSlett
  6. Oi,oi noe så flott. Her driver jeg å skryter av min oppskriftbok. Og hekler for harde livet. Så artig å se ett prakteksempel på en flott samling. Får bare lyst til å hekle mer etter dette. Takk for titten.
    Klem.

    SvarSlett
  7. Har dessverre ingen ide jeg heller.. men synes samlingen din var veldig så søt!
    Skjønner du vil vise den frem på beste måte!

    SvarSlett
  8. For en herlig samling med gamle grytekluter du har - flott å bruke som dekorasjon på kjøkkenet :)

    Ønsker deg en strålende flott sommer videre!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  9. Tre de på en snor så kan de henge som en slags bord i vinduet :) Ellers hadde det vært kult å rett å slett feste flere sammen å lage putetrekk til kjøkkenstoler eller kanskje kjøkkengardin. Hihi....
    Fine er de uansett:)

    SvarSlett
  10. Disse gamle, heklede gryteklutene du har fått tak i, var bare helt skjønne !!
    Enig, fargene er nydelige :)

    Lykke til med prosjekt, henge de opp sammen ett eller annet sted :)

    SvarSlett
  11. Hei! Jeg samler også på grytekluter! Syns det er vanskelig å finne noen som er fine - mange er ganske slurvete lagd, merkelig nok.
    Jeg har skrevet om grytekluter å bloggen min flere ganger, og det er noen fine "oppheng" her: http://asalmanakk.blogspot.no/2011/08/grytekluter-nutildags.html
    og her:
    http://asalmanakk.blogspot.no/2012/05/snart-pa-tide-med-en-gryteklutuke-igjen.html
    Grytekluter er virkelig kommet på moten igjen. Dagens varianter er ofte mer fargerike, og det er ikke så dumt det heller.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!