mandag 1. oktober 2012

Årets Saga - fargerike oktober!

Så er vi kommet til høstens vakreste og mest fargerike måned - oktober! Og i Elsa Beskows bok Årests Saga, er barna på jakt etter fargerike blader og kastanjer til å ta med hjem!
 
Utenfor kjøkkenvinduet vårt, er det aller første høsttegnet at det store lønne-treet begynner å skifte farge! Og mot en blå, blå himmel, er det bare så vakkert!
 
Men med høstfargene, kommer kalde netter, og kjølige dager, og det er tid for å finne frem høsttøyet og vinterdynen! Den varme ullgenseren over, finner du oppskriften til hos Hendes Verden her!
 
Og i Elsa Beskows oktoberdikt, er det et ønske om at høstfargene må vare lenge, og at ikke vinterkulda setter inn så altfor tidlig!
 
Klikk for større bilde!
Men når vi nå er kommet over i oktober måned, må vi belage oss på frost og kulde, og det er så absolutt på tide å ta opp Georgine (jordklumpene tørkes, og knollene legges i en papirpose til neste år), og ta inn Pelargoniaene!

Og de vakre høstbladene kan man bruke til både blomsterdekorasjoner og fantasifulle bilder - gjerne sammen med barna!

Her er et godt eksempel på det! Man presser noen fine høstblader, lager en fin sommerfugl, som man rammer inn! Ideen kommer fra Hendes Verden!

Oktober er høstmåneden med stor H, og her har jeg samlet siste rest fra hagen i en vakker høstbukett!

Og bildet av oktoberbarna som gleder seg over høstens vakre farger, kan du få kjøpt som plakat her, mens boken Årets Saga kan du kjøpe her!

Jeg ønsker dere alle en flott oktober måned!

6 kommentarer:

  1. Jag önkar också dig en flott oktober!Det är väldigt vackert när färgerna flammar. Elsa Beskow är fin! Vi har redan haft flera nätter med frost, så pelargonerna är sedan länge inne, björnbären och vindruvorna frös innan mognad...Men jag hade inte haft så mycket tid på att ta reda på dem ändå.
    Ha det bra!

    SvarSlett
  2. Hopper over strikkinga, tar med meg bladtips, og starter letinga etter boka.. Jepp, jeg samler på Beskow-bøker. ..også.. :-D

    Ha en strålende høstdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan få kjøpt boken her http://cdon.no/b%C3%B8ker/beskow,_elsa/%C3%A5rets_saga-262277 :-))

      Slett
  3. Oktober kan virkelig være nydelig!!!
    I dag skinner solen og fargene bare gnistrer rundt meg. Herlig!!
    Ønsker deg en fin dag
    Klem Tone

    SvarSlett
  4. Vi har hatt det vått i sept., veldig vått. Setter vår lit til oktober. Jeg er glad vi bor i et land med årstider, hadde ikke holdt ut noe annet.:))
    Ha fine dager!

    SvarSlett
  5. Ja oktoberfargene er virkelig vakre - meeen, de kunne drøyd litt til for min del. Jeg er mest glad i vår og sommer med god varme i luften. Selv om klare høstdager med god høstluft er nydelig det også.
    Her er det høstferie på gang - med besøk av barnebarn. Så forslaget med å lage bilde av blader skal vi prøve på.
    Fin oktoberuke til deg fra Berit

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!