torsdag 18. oktober 2012

Ta en titt inn! Farmors soverom del 1.

Endelig kan jeg vise dere soverommet vårt med arvede møbler etter min farmor, i Gustaviansk stil fra 1930 , som jeg skrev om her og her!
 
Det har tatt sin tid å få alt på plass i 2 rom, som de mange møblene er fordelt over, og her skal dere få se første del av soverommet!
 
Farmors soverom har 2 enkeltsenger, som var vanlig før, og de er uvanlig korte med sine 1,85 cm! Og det var en smule for kort for Bygårdsmannen! Så derfor beholdt vi kontinental-sengen vår!
 
Jeg var en stund inne på å bruke sengegavlene som hodegjerde. Men pg.a. skråtaket var ikke det mulig. Og det var nok kanskje like bra, for nå har 1 av sengene blitt en hyggelig gjesteseng et annet sted! Det skal dere få se senere!
 
De to nattbordene har hvite marmorplater, klassisk Gustaviansk sløyfedekor på dørene, samt messingbeslag.
 
Sargen er fint formet, og bena er høye og tynne med riller.
 
I skuffene og hyllene har jeg lagt lyseblått og hvitt hyllepapir, som er tykt og fint gavepapir fra Panduro! Se her.
 
Lampene er av alabast, og de kjøpte jeg i en butikk i Oslo, som ble lagt ned for mange år siden! Skjermene kjøpte jeg hos Laura Ashley.

Den eneste forandringen vi har gjort på soverommet, er at vi har skiftet skapdører. Valget falt på Birkeland (Ikea), som er klassiske i stilen.

Håndtakene hetet Lindsdal (Ikea) og er i porselen og forniklet stål. De minner meg veldig om liknende håndtak som farmor hadde i sin gamle klassiske byleilighet i engelsk stil fra 1930!

Putene har gamle, broderte trekk med nydelig Hardangersøm! De er delvis arvet og er delvis loppisfunn!

På nattbordet ligger to gamle bøker etter min farmor! Øverst ligger "Samlade Dikter" av Gustaf Fröling, mens underst en tysk roman som tilhørte min farfars mor!

Det er bøker jeg har tatt godt vare på, sammen med bl.a. farmor sine samlede verker av Sigrid Undset!

Neste gang skal dere få se resten av soverommet, som man skimter på det øverste bildet! Da skal jeg vise frem bl.a. farmors gamle sminkekommode, der jeg som barn satt og lekte at jeg pyntet meg!

Og jeg sier bare: Gled dere! Se del 2 her!

12 kommentarer:

  1. Dette var koselig. Så flott å få kikke inn her, nydelig bilde der døra står halvåpen. Flotte møbler, både seng og nattbord. Ordentlig koselig. :)

    SvarSlett
  2. Så utrulig flott soverom med så mange flotte gamle møbler og detaljer ,den sengegavlen var nydelig med dei utskjæringene og nattborda var utrulig fine,kjekkt med slikt ein har arva:)
    Ønsker deg ein flott dag!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  3. Nydelige møbler. Skikkelige skatter. Hardangersøm er så fint. Men tror jeg er alt for utålmodig til å sy det selv. Ser stadig etter i brukt butikker men er ikke så lett å finne. Spørs om det er mange som er ute etter det samme som meg.
    Klem Tove

    SvarSlett
  4. Så utrolig fint og gjennomført! Det må være veldig morsomt å bruke de møblene du husker fra du var barn. Det er noe helt spesielt med det:)

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
  5. Jeg aner sminkebord og flott kommode på det første bildet....med andre ord, du sparer det beste til slutt ?!

    Nyyydelig og sjarmerende dette her, så gøy at du har arvet dette etter din farmor - så mange minner du sikkert har :)

    Gleder meg alt til neste innlegg, jeg følger med :)

    SvarSlett
  6. Så fint! Jeg liker så godt stilen fra 1900-1930. Blir moro å se resten også.

    SvarSlett
  7. Qué bonito! me encánta su sencillez y armonia. Muchos saludos, me gusta mucho su blog lo veo siempre.

    SvarSlett
  8. Det er veldig hyggelig når arvemøbler kan brukes og passer inn.

    SvarSlett
  9. Oi sann, er resten like lekkert som dette her, ja så har du sannelig vært heldig. Det var kjempelekkert Cathrine! Og dette var vel verd turen til Sørlandets mest kronglete og avsidsliggende plass! Vær glad du ikke kjørte innover der med henger, på vinterføre! Da er det bare å rygge "et par kilometer eller så" - har prøvd det selv, men uten henger! -et livs kast spør du meg. Nå gleder jeg meg til resten av presentasjonen. Er hjemme med forkjølesle og feber på 3. dagen. Ikke noe koselig akkurat. Føler meg helt ør og hoster som jeg skulle ha både "tub og tæring".
    Finfin ettermiddag til deg fra Berit

    SvarSlett
  10. ÅH, så fint rummet det blev!
    Och så vackra möbler du fått efter farmor!
    Underbart!
    Kram Vivan

    SvarSlett
  11. Dette var nydelig! Jeg føler meg hensatt tilbake til min barndom. En deilig følelse.
    Jeg likte veldig godt putetrekkene, skjønt med hardangersøm.
    Blir spennende å se resten!

    SvarSlett
  12. Du har et veldig koselig soverom! Med nydelige gamle og nostalgiske møbler og interiør - av det blir det lunt og harmonisk :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!