lørdag 16. februar 2013

God bok: Bli betatt av Britt Karin Larsens finnskog-bøker!

Jeg hadde hørt om forfatteren, Britt Karin Larsen, og hadde lenge hatt lyst til å lese bøkene hennes om skogfinnene. Men jeg hadde ikke ant hvor betatt jeg ville bli, og hvor mange gode lesestunder det ville gi meg!
Men nå som jeg vet, roper jeg på mer, mye mer! For historien om menneskene hun lar oss møte, den spesielle skogfinske kulturen, og den helt spesielle fortellerstemmen hennes, gjør at hvert ord, og hver eneste lille historie blir til gull!
Historien begynner i boken Det vokser et tre i Mostamägg, hvor vi møter Lina, som fortvilet  vandrer rundt i skogen med et nyfødt barn i armene. Hun og barnet overlever i en enkel jordhytte, og av det naturen gir.
Så møter hun bjørnejegeren og eneboeren Taneli, som sies å ha drap på samvittigheten, og sammen prøver de å bygge seg en tilværelse. Begge to er utstøtte, og gjør det de kan for å overleve.
Vakkert og vondt på samme tid, flettes skjebner og hendelser sammen til en historie fra grenseskogene mellom Värmland og Hedmark på 1800-tallet. Vi lærer mye om den skogfinske kulturen, og blir betatt av de sterke menneskene som lever der.
I de to siste bøkene Himmelbjørnes skog og Som steinen skinner, fortsetter fortellingen om Lina og Taneli med uforminsket styrke, og det kommer flere generasjoner til, som får plass i fortellingen.
Beskrivelsen av naturens kraft, tro og overtro, og tidens harde livsvilkår, er utrolig levende og flott beskrevet! Mer om skogfinnene kan du lese om her, her og her!
Så jeg kan på det varmeste anbefale bøkene Det vokser et tre i Mostamägg, Himmelbjørnes skog og Som steinen skinner! De er nylig utgitt som 3 romaner i 1 pocketutgave hos Cappelen Damm - se her.
Og til min glede oppdaget jeg nylig at det har kommet ut en 4. bok i serien, Før snøen kommer (2012), og den jeg bare lese!  God helg og god bok!

5 kommentarer:

  1. Takk for anbefaling! Dette høres ut til å være midt i blinken for meg. Disse bøkene skal jeg kjøpe :)

    SvarSlett
  2. Jeg må si det samme som deg.Jeg klarte ikke og legge fra meg bøkene når jeg først hadde begynt på dem.Jeg er i gang med Før snøen kommer.

    SvarSlett
  3. Disse må jeg lese! har en ukes vinterferie, men neste mandag er jeg igjen på biblioteket så da er det bare å sjekke katalog for å se om vi har dem inne. Nå skal jeg bare kose meg en ukes tid, aller først med kokt torsk og sandefjordsmør nå på lørdagskvelden. God helg Cathrine!
    Klem Berit

    SvarSlett
  4. Takk for bokanbefalingen!!!

    Ønsker deg en fortsatt flott søndag!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  5. Takk for bokanbefaling. Hørtes ut til å være noe for meg. Anbefaler også bloggeren Mattisheimen sin serieroman.

    Takk for fine ord:)

    Ønsker deg en fin søndagskveld.

    Klemmer fra Hjørdis

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!