onsdag 13. februar 2013

Hvem vet?

Så fint at så mange av dere var glade for innlegget mitt (her) om Russedessert! Ja, det er mangt og meget som bringer frem gode barndomsminner - ikke minst dufter og smaker!
Og Russedessert kjente mange av dere til - fra det ganske land - ikke kun fra Sogn! Men der er den i hvert fall mye brukt - se her!
Og oppskriften sto i boken Matlære av Høst og Milberg (Aschehoug 1962), som ble brukt i folkeskolen! Så den var nok en klassiker!
Men hvor kommer navnet RUSSEDESSERT fra? Er det en dessert fra Russland? Eller har det noe med et lokalt uttrykk å gjøre? Eller kommer "russe" fra det å vispe? Hvis noen vet det, blir jeg kjempeglad for å få et svar på dette!

2 kommentarer:

  1. Hei på deg. Fant bloggen din via Margit sin blogg Quiltetankar. =)
    Så artig med disse gamle kokebøkene, det står mye klokt i dem. Jeg har også denne boka, den brukte min mor på skolen. =)

    Hvis du vil være med på gi-bort hos meg, så bare ta en tur innom.
    Hilsen Tone =)

    SvarSlett
  2. Mmmm - det ser virkelig godt ut! Og navnet vet jeg ingenting om og det skal bli spennende å se om noen andre vet.
    Nydelige innlegg som alltid Cathrine - fin uke til deg!

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!