fredag 11. juli 2014

Besøk Bjørnstjerne Bjørnson på Aulestad i Gausdal!


En varm sommerdag bestemte vi oss for å besøke vår store dikter, Bjørnstjerne Bjørnsons hjem Aulestad ved Lillehammer!
Vi gikk opp denne vakre alléen,
og husene og hagen åpenbarte seg foran oss!
Her ser man Aulestad fra nedsiden, og fra en side de fleste kjenner fra bilder og postkort!
Ikke minst dette berømte bildet av Karoline og Bjørnstjerne Bjørnson, som skuer utover dalen!
Vi var tidlig ute (kl. 10), og var så heldige at vi fikk delta på en omvisning helt alene, og fikk bl.a. se kjøkkenet, hvor de hvert år laget kakao til barna i bygda på 17. mai!

I drengestua holdes det årlige utstillinger, og i år er det fotoutstilling "Ja, vi elsker - Norgeshistorien i miniatyr"!
Den historiske hagen på Aulstad er et syn for øyet, og balsam for sjelen, og må oppleves!
e
Over alt er det vakre bed og små grusstier rundt husene!
Og i kaféen serverer de Bjørnsons favoritte - blant annet en nydelig ostekake, som vi inntok på verandaen utenfor! 
Jeg kunne heller ikke gå derfra uten å ta med meg boken Til bords med Bjørnstjerne Bjørnson,
der man får oppskriftene på huset spesialiteter, bl.a. denne løvepuddingen! Se oppskriften her!
Nå ligger dette besøket noen år tilbake i tid, men jeg tror så absolutt jeg er moden for en gjenvisitt!
Det er rart med det, når minner trekkes frem fra glemselen!
Finn vegen hit her, og les om åpningstider her! God tur!

5 kommentarer:

  1. ja, Aulestad er en opplevelse! Jeg var der for noen år siden, men har lyst tilbake nå etter oppussing.

    SvarSlett
  2. Veldig mange år siden jeg var på Aulestad sist. Kan ikke huske hagen, tror kanskje ikke jeg var så blomsterinteressert den gangen...

    SvarSlett
  3. Vi som vokste opp nær Lillehammer, var jo ofte på Aulestad når vi fikk besøk av familie fra andre deler av landet, så der er jeg kjent.Noen år siden vi var der nå, så kanskje vi skal ta turen når vi er på Lillehammer i august.

    SvarSlett
  4. Hei, og takk for hyggelig hilsen hos meg!
    For et flott sted, der skulle jeg gjerne tatt turen - takk for tipset :)

    Nyt sommerdager videre ☀🐝

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  5. Å der skulle jeg gjerne likt å vært! Så vakkert ! :)
    Den løvepuddingen hørtes nydelig ut, og så elegant den ligger på tallerkenen...
    Er sikkert masse artig i boka, håper jeg får sjansen til å dra dit å kjøpe boka selv engang :)

    Kos deg videre i sommer :)
    Her går det fortsatt i barnebarn :)
    Klem fra Nina

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!