fredag 2. januar 2015

Et lite nyttårs mysterium!

Jeg har lenge ønsket meg en gammel, fin kaffekvern i porselen til å henge på veggen!
Og ønsket ble ikke noe mindre ved at vi fikk nytt kjøkken, for jeg viste akkurat hvor den skulle henge!
Og nylig kom jeg over en kaffekvern på finn! Den var i min favoritt stråmønster, og damen som solgte den bodde like ved oss!
Etter at vi kom hjem ble jeg oppmerksom på innskriften bak: De hjärtligaste lykönskninar. Till Hilding & Jenny November 1929 från Susanna& Katia.
Og det var jo spennende! Men hvem var Hilding og Jenny? Og når fikk de denne gaven? Kanskje til sølvbrylllupet i 1929?
Ettersom teksten var skrevet på svensk, har jeg har forsøkt å lete litt i svenske arkiver. Og jeg har lurt på hvordan kaffekvernen havnet i Norge?
Kanskje er Susanna og Katia deres døtre, og én av dem fikk kaffekvernen etter foreldrene? Som havnet i Norge, fordi hun giftet seg her?
Det er det kanskje ikke mulig å finne ut av, men jeg gir meg nok ikke før jeg finner ut mye mer!
Og når jeg finner svaret på dette lille nyttårsmysteriet, skal dere bli de første som får vite det!
I mens nyter jeg synet av den gamle kaffekvernen, og hvor fint den passet på kjøkkenveggen vår!

4 kommentarer:

  1. så koselig, ja dette er verdt å grave litt i. Spennende, lykke til.

    SvarSlett
  2. Godt nyttår til deg og dine.
    Dette blir spennende. Følger med. Kværna var flott.
    Vi blogges :-)

    SvarSlett
  3. Flott kvern og artig med alt du har funnet ut. Lykke til med videre etterforskning! Det blir spennende å følge med. :-)

    SvarSlett
  4. Hvor vakkert livet skriver historier!
    Så fint :-)))
    God helg Cathrine - vi tar en hyggelig tur i skogen formiddagen. Glede.
    Klem fra Viola

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!