søndag 12. juli 2015

Kjøkken kluter 3 - tips og oppskrifter!

I innleggene mine her og her, fikk du en titt på de nye kjøkkenklutene mine, som jeg er veldig fornøyd med, etter å ha tatt de i bruk!
De er strikket i tynt baby bomullsgarn Mandarin Petit fra Sandnes Garn, og har tålt vask på 90 grader!
I dag skal dere få en nærmere titt på hver enkelt kjøkkenklut!
Jeg starter med den stripete, som er strikket i 5 og 5 riller. Kanten rundt er strikket samtidig, og du finner fremgangsmåten her.
Den støvgrønne har jeg strikket i ribbestrikk med 1 rett og 1 vrang maske frem og tilbake.
Jeg la opp 60 masker på de fleste klutene, og de ble 22 cm x 22 cm.
Den lyseblå kluten er strikke med ruter á 4 masker i br. og 5 omg. i høyden.
Dette mønsteret er jeg veldig glad i, og planlegger å strikke et kjøkkenhåndkle til!
Den gule kluten med hvite striper er strikket i enkel rillestrikk.
Tips til oppheng - se under!
Tips 1. Stikk heklenålen inn i hjørnet, hekle ønsket antall luftmasker, og trekk tråden gjennom den 1. masken.
Tips 2. Stikk heklenålen inn i en sidemaske på baksiden, hekle ønsket antall luftmasker, og trekk tråden gjennom en maske på motsatt side.
Selv fortrekker jeg hempen på den gule kluten! Da synes jeg de henger penere -som her!
Har du strikket kjøkkenkluter, og bruker du de mye?

2 kommentarer:

  1. Ja, da. Her går det i heimestrikka kopptuer som jeg sier. Synes de er helt fabelaktig gode å bruke. Jeg liker også best de tynne som tørker fort. Sommerlige og fine farger på dine! Greit "ta-med-seg-i-veska-arbeid" er det også.

    Fortsatt god sommer fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Nydelige, og takk for linking.
    Klem

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!