tirsdag 12. juni 2018

Retro bruktfunn: Husmoderns Köksalmanack 1953!

På en av mine mange turer innom Återvinsten i Årjäng, dukket det opp en hel samling med Husmoderns Köksalmanack!
Og jeg fikk med meg 1953 og 1958-utgavene!
I fjor fikk jeg kjøpt 1964-utgaven, og det var spennende lesning! Se Husmoderns Köksalmanacka 1964.
I 1953 ser man at fargefoto kun var forbeholdt omslaget og annonser. Resten var i sort-hvitt!
Og innholdet er preget av datidens kvinnesyn, der mor sto på kjøkkenet og laget mat, mens mann og barn ventet utålmodig i bakgrunnen!
Her ser man Birgit og Arne Svensson fra Gunnarps gård i Humla, som har fått byttet ut sitt gamle kjøkken med datidens drømmekjøkken!
Og dette er husmorens symaskindrøm i 1953!
Her er tips til hvordan man kan invitere gjester på 1 rom og kjøkken!
Det er mange oppskrifter i almanackene, og plass til regnskap og daglige notater.
Husmoderns Köksalmanack, eller Köksalmanack, som den heter nå, lages fremdeles og kan bestilles her fra! Eldre utgaver kan du være heldig å finne her!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!