søndag 11. november 2018

Frihet i et lite rødt spann!

For ikke lenge siden, fant jeg dette fine og fargerike Lerum syltetøyspannet, som nå pryder kjøkkenhyllen sammen med andre gjenbruksskatter!
Det er sjeldent at et gammelt spann er så godt bevart!
Og av motivet å dømme, tenkte jeg det måtte være fra 1950 eller 1960-tallet. Foto Oslo Museum/Leif Ørnelund.
Og fra Lerum fikk jeg bekreftet mistanken min: Syltetøyspannet er fra 1966!
Og ikke nok med det, jeg fikk låne denne annonsen!
Det er ingen tvil om at datidens reklame hadde en annen vinkling enn i dag!
Og man gikk fra husmorens strev, men også stolthet over et velfylt spiskammer, til frihet i et lite rødt spann!
Og nå står syltetøyspannet der og minner meg om nettopp det! 
Du kan lese mer om Lerums historie her.

2 kommentarer:

  1. Så gøy å lese alt dette. Du er flink til æ lage interessante blogginnlegg..med god tekst og bilder..som et magasin jeg ville likt å abonnere på. Boksen din liker Jeg, for jeg går en nesten lik på min egen kjøkkenbenk
    På min står det jordbærsyltetøy! Jeg har lagt bilder av den på instagramkontoen fiberchic.no

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!