søndag 10. november 2019

Slik trekker du om gamle, gustavianske spisestue stoler!

Jeg har flere ganger trukket om gamle, gustavianske spisestuestoler, som dermed fikk et nytt liv.
De originale, gustavianske stoffene hadde ruter eller striper. Men, det er "lov" til å bruke noe annet også. Et nytt stoltrekk kan være det som binder tidsepokene sammen!
Stoffet bør ikke være for tynt, og tåle bruk. Bestiller man stoff på nettet, kan det kan være lurt å be om å få tilsendt en stoffprøve, så man får sjekket både fargen og stoffkvaliteten.
Jeg har tidligere kjøpte både bolster- og rutestoffer (som dette) på Ikea eller på Stoff og Stil.
For noen år siden trakk jeg om et par stoler og en krakk som hadde tilhørt min farmors gustavianske soverom.
Da falt valget på dette rutete stoffet i lyseblått og hvitt innkjøpt på Hörnan i Strömstad.
Slik så det originale stoffet ut, og det gjemmer seg fremdeles under det nye stoffet! 
Og senest i høst trakk vi om 6 ekstrastoler, som vi kom over like etter at vi fikk kjøpt denne gustavianske spisestuen hos Håp Gjenbruk! Se her.
Møblene heter Lackö, og kommer fra svenske Tre Sekel Möbelsnickeri
Stolene hadde dette stoffet, som det kun er fabrikken som har. Jeg ville at alle de 12 stolene skulle ha likt trekk, så hvordan få det til?
Jo, ved henvendelse til Tre Sekel Möbelsnickeri, fikk vi komme innom fabrikken i Tibro, og kjøpe både ferdig klippet stoff og fyll til 6 stoler + 2 nye ileggsplater til bordet!
Det er ingen sak å trekke om stolsetene selv, særlig ikke dersom setene er løse. Se hvordan det gjøres her.
Et godt råd til slutt: Kjøp rikelig med stoff, slik at du har stoff til et ekstra stolsete eller to!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!