tirsdag 12. mai 2020

Heklede bestemorsruter - hvordan blokke de før bruk?

I øyeblikket er jeg i gang med flere prosjekter med heklede bestemorsruter!
Og jeg må innrømme at jeg har fått litt dilla på rutene, som passer ypperlig til bruk av restegarn!
Denne gangen bruker jeg av restelageret mitt med bomullsgarn i pastellfarger, og hekler noe som skal pynte opp i eget hjem! I tillegg skal jeg lage to venninnegaver.
Blokking av rutene er viktig for at rutene skal få samme størrelse og fasong. 
Til blokking bruker jeg helt enkelt strykebrettet mitt og litt store knappenåler, som jeg setter i hvert hjørne. 
Så sprayer jeg på vann så rutene blir halvvåte, justerer og former de, før heklerutene får tørke natten over.
Her ligger bunken med bestemorsruter klar til montering!
Jeg gleder meg til å vise dere hva dette skal bli!

4 kommentarer:

  1. Så flotte, og så spennande prosjekt :)

    SvarSlett
  2. Takk for tips om blokking! Dette har jeg ikke sett før. Smart! Jeg gleder meg også til å se hva det blir!

    SvarSlett
  3. Kjempesøte!
    Gleder meg til å se hva det blir til :)

    Ønsker deg en trivelig 17 mai!
    Inger G.

    SvarSlett
  4. Spennende hva du skal lage av alle disse heklerutene! Fint håndarbeid i disse tider! Ønsker deg en god 17. mai! :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!