lørdag 8. august 2020

Markens grøde: Plommesyltetøy med smak av sommer!

Etter en sommerstille tid på bloggen min, er det på tide å starte opp igjen!
Jeg starter med et innlegg om Victorie plommene, som vi var så heldig å få plukke gratis i en hage! Her ligger de i en Fire King Suburbia bolle.
Det sto en lapp på en lyktestolpe, som lett kunne blitt oversett når vi syklet forbi! I bakgrunnen er Bygårdsmannen i gang med å plukke plommer!
Dagen etter startet jeg syltingen: Etter at plommene var skylt og steinene fjernet, hadde jeg 3 kilo plommer!
Oppskrift på plommesyltetøy:
1 kg plommer
1 1/2 dl vann
3 dl sukker

Ha i plommer og vann i en gryte, og kok til plommene er møre (10-15 min.). Bruke gjerne en potetmoser mot slutten. Ha i sukkeret, og rør til det er oppløst. Hell syltetøyet i rene, nykokte glass.
Her heller jeg nykokt plommesyltetøy på Norgesglass! 
Etter at lokket er skrudd godt til, settes glassene opp ned til de er blitt kalde, og gjerne natten over. Se hvorfor her.
Her har glassene fått merkelapper på, før de skal settes kjølig.
Eplene fikk vi også plukket i samme hage, så kanskje blir det en eplekake etter hvert? Se min kakeoppskrift her.
Nå gleder jeg meg til å servere nylaget plommesyltetøy!

3 kommentarer:

  1. Hej Cathrine, it looks delicious. That was a nice present from the owner. I like applepie. Have a nice week. Lieve groet van Willy

    SvarSlett
  2. Dette ser så godt ut! Plommesyltetøy er en av mine favoritter. Det er bare å nyte på grovbrød med et glass melk til.

    Klem

    SvarSlett
  3. Deilig med plommer! De kan brukes til mangt. Sylting hører årstiden til. Ønsker deg en god sensommer! :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!