søndag 10. september 2023

Arvet sølvfat på veggen!

Dette vakre, antikke sølvfatet med en kniplet duk, har nå fått en fin plass på dekketøyskapet vårt! Tidligere hang det hos min mor på tilsvarende vis.
Men i løpet av våren hadde vi "den store flyttingen" - da hun flyttet fra et stort hus til leilighet - og jeg fikk mange fine ting av henne som hun ikke lenger har plass til.
Men her hos oss setter vi pris på gamle ting, og ikke minst ting med sjel og historie! 
Den nydelige suppeterrinen, som troner på toppen her, fikk jeg også av henne!
Sølvfatet kommer opprinnelig fra en byleilighet i Oslo, og hadde en hedersplass i en fornem finstuen!
Her ser man de små bena. Så fatet kan ha vært brukt til å frakte et par champagneglass en gang i tiden!
Den kniplede duken er enormt forseggjort, og ble i sin tid plasser i dette sølvfatet med glass på begge sider. 
Det er virkelig en skatt fra fordums tid, som jeg er glad jeg får ta vare på videre!

6 kommentarer:

  1. Så nydelig! Ja dette er virkelig en skatt!
    Heldige du som får ha den i ditt hjem.

    Hærlig blogg du har, og jeg har fulgt deg i mange år...... men er dårlig til å kommentere...

    Høsthilsen fra Mørekysten
    Inger G.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Inger! Og så hyggelig at du er en av de som følger bloggen min!

      Slett
  2. Dette fatet er et klenodium, og jeg mener du er den rette til å ta vare på det og gi det en høvelig plass. Det er alltid artig å besøke bloggen din. Mye interessant å lese og flotte bilder og henvisninger.

    Klem Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Hyggelig at du fortsetter å lese bloggen min, Ingunn!

      Slett
  3. Gratulerer med et nydelig arvestykke! Det er så viktig at sånne vakre ting blir tatt vare på og verdsatt. Og at du kjenner historien gjør det jo bare enda bedre! Et hjem med historie og vakre ting er det du har! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, dette er en slektsskatt, og jeg skal ta godt vare på fatet!

      Slett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!